Köp våra tidigare nummer – Alla

Kryssa för de nummer du vill köpa och ange din adress längst ner på sidan så skickar vi tidningarna tillsammans med faktura, inom Sverige tillkommer en portoavgift på 10:- per beställning, till övriga världen debiteras ordinarie porto. Frågor om beställningarna besvaras på eller 031- 743 99 05, Nätverkstans ekonomitjänst. Prenumeration kan beställas här eller du kan avbryta genom att gå till Teatertidningens första sida.

  • 65 Nordisk teater

    Från Ibsen till cyberspace. Reportage från Oslo, Helsingfors, Köpenhamn, Rejkavik, Torshavn, Nuuk. Pjäsen Ferdalok av Steinunn Johannesdóttir.

    nr 65 (1/94) 33:-
  • 66 Barnteater

    Stort barnteaterspecial, fri teater i New York, stort temablock om tysk teater. Pjäsen Vägskäl av Annika Holm.

    nr66 (2/94) 33:-
  • 67 Harold Pinter

    Intercult, Varietè-Teatern Barbès, Intervju med Elin Klinga. Pjäsen: Mot vårens störtregn av Boel Schenlaer.

    nr 67 (3/94) 33:-
  • 68 Ole Anders Tandberg

    Sven Andrén och Eva Hermansson vid Folkteatern i Göteborg, dramatikern David Mamet, ny scen för Dramaten. Pjäsen: Hill & Gargamella av Cristina Berglund.

    nr 68 (4/94) 33:-
  • 70 Film eller teater?

    Stor enkät om film och teater. Dramatikern Erik Wahlberg, skådespelerskan Rebecka Hemse, Feministisk teater-forskning. Pjäsen: Att försvinna ner i någon annans minne av Patrik Bergner.

    nr 70 (1/95) 36:-
  • 71 Jacob Ericksson

    Strindberg i London, Ensemble-teatern i Malmö, tyska teaterintriger, Mikael Persbrandt, homosexualitet och teater. Pjäsen: Sister Midnight av Staffan Valdemar Holm.

    nr 71 (2/95) 36:-
  • 72/73 Iwar Wiklander

    Margot Wallström, Gunilla Palmstierna-Weiss, Upsala Stads-teater, Teaterbiennalen, Peter Stein, Peter Sellars, Lars Norén. Pjäsen: Det blödande pepparkaks-hjärtat av Staffan Westerberg.

    nr 72/73(3-4/95) 44:-
  • 74 Rave-teater i Berlin

    Svensk dramatik i Storbritannien, Åsa Kalmér, Teaterutredningen, Östgötateatern, teater i Chicago. Pjäsen: En sista kopp kaffe av Marianne Goldman.

    nr 74 (5/95) 36:-
  • 75 Jasenko Selimovic

    Elfriede Jelinek, Ale Möller, Ludmila Razumovskaja. Pjäsen: Tarmvred av Lars Arrhed.

    nr 75 (1/96) 37:-
  • 76/77 Shakespeare

    Lena Nylén, Skolteater, The Royal National Theatre Studio, The Globe, Sue-Elle Case feministisk teaterprofessor, teaterljus. Pjäsen: Våning 12 av Mattias Andersson

    nr 76/77(2-3/96) 53:-
  • 78 Kina

    Teaterhögskolans gästspel i Shanghai, Svensk dramatik? Hamlet går igen, Grotowski. Pjäsen: Livingstones barn av Isa Schöier.

    nr 78 (4/96) 37:-
  • 79 Göteborg

    19 sidor om teaterstaden Göteborg. Bibeln som teater, intervjuer med Staffan Göthe och Ingela Olsson. Pjäsen: Fredag klockan fyra av Fredrik Ekelund.

    nr 79 (5/96) 37:-
  • 80 Clowerna

    Den italienska dramatikern Luigi Lunari, regissören Mario Gonzales, Institutet för Scenkonst 25 år, den franske dramatikern Olivier Py, ung rysk dramatik, Live – interaktiv teater.

    nr 80 (1/97) 39:-
  • 82 Flyktingöde som teater

    Regissören Kajsa Isakson och dramatikern Camilla Wittmoss presenteras. Reportage från Teater tribunal. Kartläggning av svensk gästspelspolitik. Pjäsen: Vittneav Cecilia Parkert.

    nr 82 (3/97) 39:-
  • 85 Peter Asmussen

    Den danske dramatikern Peter Asmussen, Skådespelerskan Anna Pettersson, jakten på publiken, deckarteater, två omdiskuterade uppsättningar i Berlin, analys av Strindbergs Lycko-Pers resa. Pjäsen: Larionov av Jonas Autio.

    nr 85 (1/98) 41:-
  • 86 Teater Salieri

    Intervjuer med dramatikern Petra Revenue, skåde spelerskan Anna Takanen och regissören Kent Ekberg. Reportage om kvinnliga dramatiska teatern. Dessutom om teater i Berlin, London och Moskva. Pjäsen: Älskad – Saknad av Petra Revenue

    nr 86 (2/98) 41:-
  • 89 Anders Paulin

    Intervju med regissören Anders Paulin, reportage från Teater 23, Svensk Symbolistisk Teater och Älvsborgsteatern. Intervju med det tyska stjärnskottet Thomas Ostermeier. Reportage om en stoppad Fassbinderpjäs.Pjäsen: Kristians Julia av Cecilia Lundh

    nr 89 (5/98) 41:-
  • 92 Internationellt teaternummer

    Hur spelas teater i Arabvärlden? Finns det någon frihet för teatern på Kuba? Är Dr. Dante en teater? Vad händer med teatern i den nya huvudstaden Berlin?Regissören Sisela Lindblom, Teater-högskolan i Luleå.

    nr 92 (3/99) 42:-
  • 93 Riksteatern avvecklas?

    Vad gör en teater-förläggare? Intervju med en privat teater drottning. Dramatikern Line Knutzon intervjuas. Omslagspojke skådespelaren Jonas Karlsson. Pjäsen: Vägen till havet av Niklas Rådström.

    nr 93 (4/99)
  • 94 Richard Foreman

    Intervju med med regissören Claude Régy. Teater i Köpenhamn, Montevideo, St Petersburg. Dockteater Sesam, marknadsföring av teater.Pjäsen: Dreamteam av Karl-Gustav Köhler.

    nr 94 (5/99) 47:-
  • 96 Robert Lepage

    Teater UNO, Jonna Nordenskiöld, Queerteater Komonq, Nycirkus, Teaterfestival i Sibirien, Robert Cossa argentinsk dramatiker. Pjäsen 3+1 av Jonna Nordenskiöld.

    nr 96 (2/00) 47:-
  • 97Angereds Teater

    Katarina Frostenson, Ny europeisk dramatik, Via Dolorosa, Moskva, Berlin, Paris.Pjäsen: Hongkonggarden av Lucia Cajchanová.

    nr 97 (3/00) 51:-
  • 98 Magnus Florin

    Tomas von Brömssen, Leif Stinnerbom, Maria Sundqvist, Dritëro Kasapi, Shakespeare, teaterfestivalen i Avignon. Pjäsen: Huset som Rut glömde av Eva Brise.

    nr 98 (4/00) 51:-
  • 99 Robert Wilson

    Jessica Liedberg på världsturné med Wilson, Profilteatern, Ögonblicksteater, Teater Cinnober i Göteborg, Kathakali, Edward Bond i Paris, teater i Schweiz. Pjäsen:

    Lyckodjuret av Ann-Charlotte Alverfors.

    nr 99 (5/00) 49:-
  • 100 Anja Lundqvist

    Björnjaktsfestival i Helsingfors, lider Teaterhögskolorna av utseendefixering, bildreportage om dockteatern Sesam.Pjäsen: Olof Palmes leende av Malin Lagerlöf.

    nr 100 (1/01) 50:-
  • 101 Mattias Andersson

    Moomsteatern, Teater Overground och Barnens Underjordiska Scen. Postkolonialt perspektiv på Margareta Garpes pjäs Hannas Midsommar. Krönika från Berlin. Pjäsen: Palme dör innan paus av Stefan Lindberg.

    nr 101 (2/01) 53:-
  • 102 Teater Bhopa

    Martina Montelius, barnteaterexport, Teaterbiennalen, Polsk teatervåg, teaterutbild-ningar i Sverige, Chile, Ryssland. Pjäsen: Jag växte upp inbäddad i spenavarm kattsand, älskad bortom allt förnuft av Martina Montelius.

    nr 102 (3/01) 53:-
  • 103 San Clemente

    Karina Hollas San Clemente på Giljotin, Philip Zandén som Albert Speer, Willy Kyrklunds Tvåsam , Pusterviksteatern, festivalindustrin, två nya franska dramatiker . Pjäsen: Klister av Mats Kjelbye.

    nr 103 (4/01) 51:-
  • 104 Teaterkritiker

    21 sidor om teaterkritik. Analys av 30 års Staffan Göthedramatik, mimgruppen Nio Liv, skådespelaren Tobias Hjelm, BITEF-festivalen i Belgrad. Pjäsen: Flickor av Sisela Lindblom.

    nr 104 (5/01) 53:-
  • 105 Sagan om Orestes

    Hur går det till på en audition? Nya teaterchefer i Helsingborg och Malmö, Birgitta Englin, Marianne Goldman, Castorfs Flykt , Kia Berglund. Pjäsen: Flygaren av Lisa Ydring.

    nr 105/106 (1-2/02) 70:-
  • 107 Performance-primadonnan

    Charlotte Engelkes, Andreas Boonstra, Tyst Teater, David Bolander, teater i München, Dansk kulturpolitik, dramatikerworkshop i Makedonien. Pjäsen: Sängkamraten av Jacob Hirdwall.

    nr 107 (3/02) 55:-
  • 108 Skottes musikteater

    Australien, scenografen Heidi Saikkonen, Göteborgs stadsteater, The Wooster Group, Den första 11 september pjäsen, Sibirien. Pjäsen: Var man av Greta Sundberg.

    nr 108 (4/02) 50:-
  • 109 Skådespelare och skådespeleri

    Gunnilla Röör, Erland Josephson, Elisabet Carlsson, Suzanne Osten, Anna Carlsson, Astrid Assefa.

    Nr 109 (5/02) 50:-
  • 110 Barn- och ungdomsteater

    Lucas Svenson, Sisela Lindblom, Bengt Olsson, Carolina Frände, Teater 3, Manuel Cubas. Pjäsen: Godkänd av Lisa Langseth.

    Nr 110 (1/03) 50:-
  • 111 Dramatiker

    Strindbers Intima Teater, Dramatikerodlingar i Stockholm och London, Jean Genet, Jon Fosse och Lou Andreas-Salomé. Pjäsen: Babiandamen av Gertrud Larsson.

    Nr 111 (2/03) 50:-
  • 112/113 Producenterna

    Teaterprudocenter, Teater i Afghanistan och Flandern, Marionettteatern, skuggspel. Pjäsen: Söndag av Dennis Magnusson.

    Nr 112/113 (3-4/03) 75:-
  • 114 Översättare

    Vad gör översättaren på teatern? Stort temanummer om konsten att översätta dramatik.

    Nr 114 (5/03) 50:-
  • 115 Teater och ondskan

    Lars Norén och Etienne Glaser, Malin Axelson, Katt på hett plåttak, Berlin, teaterförnyelse i England.Pjäsen Alexander Ahndoril Pappas hjärta .

    nr 115 (1/04) 50:-
  • 116 Skräck

    Grand Guignol, Skräcken i Berlin, Det skräcksublima, Scenskräck, Alice och Freud, Vattenteater i Vietnamn.Pjäsen Ett stycke teater av Erland Josephson.

    Nr 116 (2/04) 50:-
  • 117 Lo Kauppi

    Kristina Lugn, Joyce Carol Oates, Teater Terrier, Iran, Armenien, Tanzania. Pjäsen Ett öga rött av Jonas Hassen Khemiri.

    Nr 117 (3/04) 50:-
  • 118 Smak

    Cay Bond, Thomas Anderberg, Stig Larsson, Ylva Gislén, Karin Helander om teater och smak. Sisela Lindblom om Keve Hjelm. Pjäsen Bettysagorna av Åsa Lindholm.

    Nr 118 (4/04) 50:-
  • 119 Terror

    Teater i terrorns närhet, Krig i New York, Guantánamo, Gombrosicz, Hilda Hellwig, Elfriede Jelinek, Hamburg, London.Pjäsen Med ljusets hastighet av Rasmus Lindberg.

    nr 119 (5/04) 50:-
  • 120/121 Teatern och rummet

    Teater och bildkonst, scenografen Sören Brunes, samarbetet mellan scenograf och regissör, Per Verner Carlsson, afrikansk barnteater. Pjäsen Blod på någons händer av Malin Axelsson.

    nr 120/121 (1-2/05) 75:-
  • 122 Teaterns personlighet

    Melainie Mederlind, Arthur Miller, Shonda Rani, Gesine Danckwart, Sören Kirkegaard, Vaérie Dréville, Johan Holmberg, Albert Ostermeier.

    nr 122 (3/05) 70:-
  • 23 Uppdrag mångfald

    Yvonne Rock, Lena Andersson, Manuel Cubas, Susanne Taslimi, Vladimir Diskansky, Stefan Johansson, Shima Niavarani många fler om mångkulturåret. Pjäsen Var är alla av Mirja Unge.

    nr 123 (4/05) 70:-
  • 124 Berlin, Bhopa

    Om Pinters Mathissen, Kafkavåg på svensk scen, regissören och skådespelerskan Sanna Hultman, Jämställdheten inom scenkonsten. Pjäsen Daniella Kullmans Fria viljan.

    nr 124 (5/05) 70:-
  • 125 Dramaturgerna kommer

    Stort temanummer om vad dramaturgen gör på jobbet och med vem. Pjäsen: Ninna Tersmans I djurets öga.

    nr 125 (1/06) 70:-
  • 126/127 Teater-kritiken tar plats

    Vi ger teaterkritiken det utrymme den inte får i dagspressen. Leif Zern om teaterkritiken idag. Feministisk teater, Göteborg, barnteater. Pjäsen: Torbjörn Flygts Karriär

    nr 126/127 (2-3/06) 75:-
  • 128 Teater + musik

    Vem bryr sig om teatermusiken. Vi möter regissörer och kompositörer som Carolina Frände, Leif Jordansson, Malin Hülphers, Göran Martling, Simon Stensland.

    nr 128 (4/06) 75:-
  • 129 Ungkultur 07

    Nils Poletti och Unga Tur, Backa och Älvsborgsteatern, skolan och teatern, pjäsen Reclaim the klassrum av Shima Niavarani

    nr 129 (5/06) 75:-
  • 130 Teater och verklighet

    Finns egentligen dokumentären, Den poslke rörmokaren på scen, Berlins annorlunda teaterklimat, Alexander Mörk-Eidem.Pjäs: Marcus Lindeens Ångrarna

    nr 130 (1/2007) 75:-
  • 131-132 Varför behöver vi teaterkritik

    Stort temablock med unga teaterkritiker. Teater i Kina och Ukraina. Porträtt av skådespelerskan Malin Halland. Pjäs: David Vikgrens Hem.

    nr 131/132 (2-3/2007) 95:-
  • 133 Motstånd

    Mellika Melani, Lisa Langseth, Anders Paulin, Sydafrikansk teater, återupptäckta kvinnliga dramatiker, teaterfestival i Edinburgh. Pjäs: Christina Ouzounidis’ Ordet – kött

    nr 133 (4/2007) 75:-
  • 134 Kontorversiellt och internationellt.

    Radioteatern, Backa teater, Sonja Kuftinec, Hannes Meidal, Theatertreffen,. Pjäsen M som i människa av Ambjörn Johansson.

    nr 134 (5/2007) 75:-
  • 135 Sponsoring

    Vicky van der Lacken, Benny Fredriksson, Frida Röhl, Emma Stenström. Pjäsen Oslagbara av Gustav Tegby.

    nr 135 (1/2008) 75:-
  • 136/137 Hur skakar man liv i orden?

    Carolina Frände, Åsa Kalmér, Anna Takanen, Rimini protokoll, postdramatisk teater, Moomsteatern.Pjäs: Björn Runges ”Night Rider”

    nr 136/137 (2-3/2008) 95:-
  • 138 Var pekar kulturpolitiken?

    Frida Röhl möter Bengt Göransson. Ann-Sofie Köping och Rikard Hoogland om kulturpolitiken. Theatertreffen i Berlin och Dans- och teaterfestivalen i Göteborg. Pjäs: America Vera-Zavalas ”Etnoporr”

    nr 138 (4/2008) 75:-
  • 139 Kulturutredningen under lupp!

    Jesús Alcalá har studerat förslagen från den kommande kulturutredningen. Jacob Hirdwall och Anna Wallander intervjuas m.m. Pjäsen Michael Azars spännande utpressningsdrama ”Deadline”

    nr 139 (5/2008)
  • 140 Egensinniga kreatörer

    Vad händer med Unga klara? Varför gör Farnaz Arbabi opera? Hur utmanar Jens Östberg sin publik? Intervju med dansaren och skådespelaren Bernard Cauchard. Teater Virus i Helsingfors och Teater InSite i Malmö. Pjäsen Jonas Karssons ”Mellanrum”

    nr 140 (1/2009)
  • 141-142, Teater i blixbelysning.

    Teaterfotografer Mats Bäcker, Bengt Wanselius, Beata Bergström. Teaterbildens roll ur teaterns och pressens perspektiv. Dramatikern Dea Loher, Theatertreffen i Berlin. Pjäsen Sara Stridsbergs ”Medealand”.

    nr 141/142 (2-3/2009)
  • 143, Könsnormer och kritik.

    ”att gestalta kön”, Karl Dunér, Andreas Rothlin Svensson, Teater Weimr, Jenny Nörbeck , Grotowski, Pjäsen Moral Science Club« av Hamadi Khemiri.

    nr 143 (4/2009), 75:-
  • 144 Utsmyckning eller utgångspunkt?

    Kostymörer och scenografer, Charles Koroly, Ulla Kassius , Mathias Clason, Inger Elvira Pehrsson, Sören Brunes och Maria Greber.Pjäsen:
    Nils Gredebys »Solen Gustav«

    nr 144 (5/2009) 75:-
  • 145 Vidgade perspektiv!

    Anna Pettersson, Jenny Andreasson, Petra Hultberg, Théatre du Soleil, dokuteater, svenskt kontra europeiskt teaterklimat. Pjäsen: Marianne Lindberg De Geers ”Full speed ahead”

    nr 145 (1/2010) 75:-
  • 146 Teatern intar torget!

    Svensk communityteater, Folkteatern i Göteborg, Postdramatisk teater, regissörerna Sara Giese och Andra Breth. Pjäsen ”Allmän snö” av Åsa Olsson.

    nr 146 (2/2010) 75:-
  • 147 Regionteatrarnas roll?

    Norrbottensteatern, Teater Halland, Dalateatern, Länsteatern i Örebro. Linus Tunström om publiken, Theatertreffen i Berlin.Pjäsen: ”Satanisterna” av Carina Rydberg.

    nr 147 (3/2010) 75:-
  • Teaterns värld genom filmlinsen

    Hur mår dansk scenkonst? Mångkulutrella kopaniet NIE, Portad arbetarklass på scen? Skådespelaren Michael Jonsson. Kjell Alinge om teaterapor. Pjäsen: Johanna Emanuelssons ”Älfsborgsbron”

    nr 148 (4/2010) 75:-
  • Makten över teatern?

    Strukturförändringar, politiker, makt, pengar, repertoar. Astrid Trotzig om sitt förhållande till teatern. Pjäsen: Emma Broströms ”Hela världen i mitt huvud”.

    nr 149 (5/2010) 75:-
  • Skådespelare utan röst?

    Monica Wilderoth, Yael Ronen, Ulrika Ellenmark, She she pop, Festival d’automne i Paris.Pjäsen: Marin Jonols ”Repet och råttan”.

    nr 150 (1/2011) 75:-
  • Konstnär i egen rätt

    Petra Fransson, Oskar Tunberg. Mikael Strömberg om röstutbildning, Gunnel Broström som Tennessee Williams aktris. Teaterrepubliken och Potatopotato. Samisk teater och Teater NO99 i Talinn. Pjäsen Jörgen Dahlqvists ”Hamlet II: Exit Ghost”.

    nr 151 (2/2011) 75:-
  • Kulturpolitiskt klavertramp?

    Kriserna på Teater Västmanland och Helsingborgs stadsteater. Vad är utbildningens innehåll på teaterhögskolorna? Karin Mamma Andersson om sitt förhållande till teater. Theater Ballhaus Naunynstrasse och Theatertreffen i Berlin. Pjäsen Nils Peder Holms aquo;Livet – en bruksanvisning«.

    nr 152 (3/2011) 75:-
  • Makt

    Devising – en metod på modet, Tema Makt: Tystnadens eller skuggornas kultur? Pjäsen: Paula Stenström: ”Mellanhavandet”

    nr 153 (4/2011) 75:-
  • Teater och religion

    Intervju med NiklasRådström, Heliga teaterdårar, Marie Starck: Syskonparet teatern och kyrkan • Birgitta Haglund: Vad vore Jesus utan Judas? • Jan Schaman höjer näven Prästen Lars Björklund och njurläkaren Astrid Seeberger: Så länge det finns konst finns det hopp, Maria Wetterstrand: Vad ska en politiker med en teater till? Pjäsen: ”Judas” av Andreas Boonstra

    nr 154 (5/2011) 75:-
  • Internationellt och platsspecifikt

    Mexikansk samtida scenkonst, BeFrank Theatrecompany i London, Heiner Goebbels, Stefan Kaegi från Rimini protokoll. Platsspecifik teater i New York. Teater och teknik. Spetsprojektet. Pablo Leiva Wenger. Pjäsen: ”Gymnasieguiden”, av Jonathan Lehtonen.

    nr 158 (4/2012) 75:-
  • Forskar i forskning

    Vi undersöker konstnärlig forskning och har talat med scenkonstutbildningarna i Stockholm, Luleå, Malmö/Lund och Göteborg. Andreas T Olsson skriver om sina erfarenheter från utbildningstiden. Intervju med Christian Lollike. Teaterkrönikan: Stefan Jarl. Pjäsen: »Författarna« av Alexander Leiva Wenger.

    nr 165 (1/2014) 75:-
  • Varning för bolagisering

    Vi undersöker storbolagstrenden inom teatervärlden. Vad innebär förändrat ledarskap på institutionsteatrar? Rundabordssamtal med Farnaz Arbabi, Marcus Lindeen och Mattias Andersson. Deutsche Schauspielhaus nya chef Karin Beier. Teaterkrönikan: Idde Schultz. Pjäsen: »Variation« av Kristian Hallberg.

    nr 166 (2/2014) 75:-
  • Kultur och politik

    Hur blev konsten politik? Samtal mellan Teater Playhouse och Teater Galeasen. Kulturbryggan, hur har det gått? Theatertreffen. Teaterkrönikan: Kristin Lundell om varför hon gjorde slut med teatern. Pjäsen: ”Don Giovanni”, av Jens Ohlin och Hannes Meidal.

    nr 167 (3/2014) 75:-
  • Teater och demokrati

    Måns Lagerlöf, Riksteaterns nya teaterchef, talar om teater som demokratibärande funktion. Krönika av Kakan Hermansson, som vill höra fler sorters röster på scen. Intervju med Nina Zanjani och essä om Carin Mannheimer. Artiklar om relationen mellan dans och teater och om BIBU, där unga mäns våndor skildrades på scen. Pjäsen: »Carolus Rex«, av Nils Poletti.

    nr 168 (4/2014) 75:-
  • Vägra vika ner sig

    Intervjuer med Robert Fux – bland annat om sin roll som Tingsten – Nora Nilsson och Michael Cocke. Färska teaterchefer: Byteaterns Mia Carlsson och Daniel Rylander. Australiensisk och brasiliansk dramatik, båda har medvind. Teaterkrönikan: Niklas Wahllöf om skräcken för att bli uppdragen på scen. Pjäsen: ”Ansvaret är vårt/Tingsten”, av Joakim Sten.

    nr 169 (5/2014) 75:-
  • Teatern och marknaden

    Tema: teatern och marknaden – ur kulturpolitiskt perspektiv och om differentierad prissättning. Intervjuer med Anna Takanen och Isabel Cruz Liljegren. Essäer om Nils Poppe och Joël Pommerat. Grusomhetens teater. Teaterkrönikan: Mattias Alkberg. Pjäsen: ”Don Juan was here”, av Emma Roswall.

    nr 170 (1/2015) 80:-
  • Reklamens magiska tricks

    Tema: teatrarnas marknadsföring – sett ur institutioners och frigruppers perspektiv. Intervjuer med Lena Engqvist Forslund och Lisa Färnström. Essä om improvisationsteater. Dramatik byggd på nyhetsmaterial. Teaterkrönikan: Christer Nylander. Pjäsen: ”Revolution”, av Dimen Abdulla.

    nr 171 (2/2015) 80:-
  • Artrik sommarteater

    Tema: scenkonst sommartid – vi besöker några av Sveriges alla sommarteatrar och operascener. Vad kännetecknar dem? Intervju med Dramatens nye chef Eirik Stubø. Rapport från Theatertreffen. Teaterkrönikan: Seher Yilmaz. Pjäsen: ”49 och ett halvt”, av Lolo Amble.

    nr 172 (3/2015) 80:-
  • Nationalism och interaktivitet

    Hur ska scenkonstinstitutioner bemöta hot från nationalistiska strömningar? ÖFA-kollektivet och Poste Restante om interaktiv teater. Jens Peter Karlsson debatterar postmodern teater. Dalateaterns chef Lisa Hugoson. Teaterkrönikan: Carin Jämtin. Pjäsen: »Sedlar« av Freja Hallberg.

    nr 173 (4/2015) 80:-
  • Delta eller iakta

    Interaktiv scenkonst: vi undersöker »immersive theatre« och intervjuar Bombina Bombast. Shakespearepjäsers relevans idag. Iransk teater. Projektet Länk. Folkteatern Göteborgs konstnärlige ledare Frida Röhl. Teaterkrönikan: Tove Lifvendahl. Pjäsen: »Himmel över Göteborg« av Nicolas Kolovos.

    nr 174 (5/2015) 80:-
  • Vem bör berätta vad?

    Samtal om representation med Karl Dunér, Jens Ohlin och America Vera-Zavala. Vad innebär förändrat ledarskap på institutionsteatrar? Henrik Bromander och John Hanse om politisk teater. Radioteaterns konstnärlige ledare Malin Axelsson. Teaterkrönikan: Jenny Åkerman. Pjäsen: »Förslag till framtiden« av Maja Salomonsson.

    nr 175 (1/2016) 80:-
  • Hot mot scenkonsten

    Rädslan för det främmande: vi intervjuar regissörerna John Hanse, Nora Nilsson och Jens Peter Karlsson, granskar SD:s kulturpolitik och skriver om läget för polsk teater. Py Huss-Wallin. Ung scen/östs konstnärlige ledare AnnaLina Hertzberg. Teaterkrönikan: Ylva Ogland. Pjäsen: »Den stora ensamheten« av Johan Friberg.

    nr 176 (2/2016) 80:-
  • Vad lockar med dockteater?

    Intervju med Erik Holmström om Malmö dockteater och essä om dockteaterns historia. Camara Joof om representation och rasism. Succémusikalen »Hamilton«. Theatertreffen. Folkteatern i Gävleborgs ledartrojka. Teaterkrönikan: Carl Tham. Pjäsen: »Blod och eld« av Ada Berger och Liv Strömquist.

    nr 177 (3/2016) 80:-
  • Många talar om mångfald

    Tema: representation och mångfald. Vi har talat med Angereds teaterskola, Stockholms dramatiska högskola och Teaterhögskolan i Luleå. Aleksa Lundberg. Maxim Gorki Theater. Sibylle Berg. Chefsintervjun: Pontus Stenshäll. Teaterkrönikan: Ebba Witt-Brattström. Pjäsen: »Kalle Haglund med ockulta föreställningar«, av Kalle Haglund.

    nr 178 (4/2016) 80:-
  • Strukturer som skaver

    Tema: Strukturer. Anna Pettersson intervjuar Jenny Andreasson och Carolina Frände. Nätverk för unga skådespelare. Nya Scenkonstmuseet. Andreas T Olsson om Alan Ayckbourn. Fringefestivalen i Edinburgh. Chefsintervjun: Niklas Hjulström. Teaterkrönikan: Jonas Mosskin. Pjäsen: »Fäboland«, av Sara Parkman.

    nr 179 (5/2016) 80:-
  • Scenkonst som ger döva röst

    Djuplodande artikel om arbetet med radiodramat »64 minuter med Rebecka«, i regi av Suzanne Osten. Projektet Kompetensintegration. Den nya musikteatern, i Berlin. New york-teatern Playwrights Horizons. Chefsintervjun: Kitte Wagner. Teaterkrönikan: Olof Lavesson. Pjäsen: Nattpassage, av Astrid Menasanch Tobieson.

    nr 180 (1/2017) 80:-
  • Vilka behöver kritiken?

    Tema teaterkritik: Frida Röhl, Dritëro Kasapi och Nils Poletti i samtal, essä av Magnus William-Olsson, Kultwatch, Kritiklabbet, Nachtkritik. Teater Tillsammans. Thetertreffen. Chefsintervjun: Petra Brylander. Teaterkrönikan: Måns Mårlind. Pjäsen: »Jihadisten« av Johan Gry, Joel Nordström och Wahid Setihesh.

    nr 181-182 (1-2/2017) 120:-

Jag vill köpa ovanstående förkryssade tidningar

(Tidningarna skickas med faktura, inom Sverige tillkommer en portoavgift på 10:- per beställning, till övriga världen debiteras ordinarie porto. )

Namn

e-post

Gatuadress

Postnummer och ort

Ev kommentarer

Annonser
Annonser
Månadens citat

»Jag letar efter vilka historier vi utelämnar eftersom det i förlängningen är de historier vi som samhälle inte vill sammankopplas med.«

Astrid Menasanch Tobieson

Folkoperan