Köp våra tidigare nummer – 09/-

Kryssa för de nummer du vill köpa och ange din adress längst ner på sidan så skickar vi tidningarna tillsammans med faktura, inom Sverige tillkommer en portoavgift på 40:- per beställning, till övriga världen debiteras ordinarie porto. Frågor om beställningarna besvaras på eller 031- 743 99 05, Nätverkstans ekonomitjänst. Prenumeration kan beställas här. Du kan avbryta genom att gå till Teatertidningens första sida.

 

Vi hanterar alla personuppgifter enligt gällande lagstiftning. För mer information, se: www.natverkstan.net/personuppgifterprenumeration/

  • 140 Egensinniga kreatörer

    Vad händer med Unga klara? Varför gör Farnaz Arbabi opera? Hur utmanar Jens Östberg sin publik? Intervju med dansaren och skådespelaren Bernard Cauchard. Teater Virus i Helsingfors och Teater InSite i Malmö. Pjäsen Jonas Karssons ”Mellanrum”

    nr 140 (1/2009)
  • 141-142, Teater i blixbelysning.

    Teaterfotografer Mats Bäcker, Bengt Wanselius, Beata Bergström. Teaterbildens roll ur teaterns och pressens perspektiv. Dramatikern Dea Loher, Theatertreffen i Berlin. Pjäsen Sara Stridsbergs ”Medealand”.

    nr 141/142 (2-3/2009)
  • 143, Könsnormer och kritik.

    ”att gestalta kön”, Karl Dunér, Andreas Rothlin Svensson, Teater Weimr, Jenny Nörbeck , Grotowski, Pjäsen Moral Science Club« av Hamadi Khemiri.

    nr 143 (4/2009), 75:-
  • 144 Utsmyckning eller utgångspunkt?

    Kostymörer och scenografer, Charles Koroly, Ulla Kassius , Mathias Clason, Inger Elvira Pehrsson, Sören Brunes och Maria Greber.Pjäsen:
    Nils Gredebys »Solen Gustav«

    nr 144 (5/2009) 75:-
  • 145 Vidgade perspektiv!

    Anna Pettersson, Jenny Andreasson, Petra Hultberg, Théatre du Soleil, dokuteater, svenskt kontra europeiskt teaterklimat. Pjäsen: Marianne Lindberg De Geers ”Full speed ahead”

    nr 145 (1/2010) 75:-
  • 146 Teatern intar torget!

    Svensk communityteater, Folkteatern i Göteborg, Postdramatisk teater, regissörerna Sara Giese och Andra Breth. Pjäsen ”Allmän snö” av Åsa Olsson.

    nr 146 (2/2010) 75:-
  • 147 Regionteatrarnas roll?

    Norrbottensteatern, Teater Halland, Dalateatern, Länsteatern i Örebro. Linus Tunström om publiken, Theatertreffen i Berlin.Pjäsen: ”Satanisterna” av Carina Rydberg.

    nr 147 (3/2010) 75:-
  • Teaterns värld genom filmlinsen

    Hur mår dansk scenkonst? Mångkulutrella kopaniet NIE, Portad arbetarklass på scen? Skådespelaren Michael Jonsson. Kjell Alinge om teaterapor. Pjäsen: Johanna Emanuelssons ”Älfsborgsbron”

    nr 148 (4/2010) 75:-
  • Makten över teatern?

    Strukturförändringar, politiker, makt, pengar, repertoar. Astrid Trotzig om sitt förhållande till teatern. Pjäsen: Emma Broströms ”Hela världen i mitt huvud”.

    nr 149 (5/2010) 75:-
  • Skådespelare utan röst?

    Monica Wilderoth, Yael Ronen, Ulrika Ellenmark, She she pop, Festival d’automne i Paris.Pjäsen: Marin Jonols ”Repet och råttan”.

    nr 150 (1/2011) 75:-
  • Konstnär i egen rätt

    Petra Fransson, Oskar Tunberg. Mikael Strömberg om röstutbildning, Gunnel Broström som Tennessee Williams aktris. Teaterrepubliken och Potatopotato. Samisk teater och Teater NO99 i Talinn. Pjäsen Jörgen Dahlqvists ”Hamlet II: Exit Ghost”.

    nr 151 (2/2011) 75:-
  • Kulturpolitiskt klavertramp?

    Kriserna på Teater Västmanland och Helsingborgs stadsteater. Vad är utbildningens innehåll på teaterhögskolorna? Karin Mamma Andersson om sitt förhållande till teater. Theater Ballhaus Naunynstrasse och Theatertreffen i Berlin. Pjäsen Nils Peder Holms aquo;Livet – en bruksanvisning«.

    nr 152 (3/2011) 75:-
  • Makt

    Devising – en metod på modet, Tema Makt: Tystnadens eller skuggornas kultur? Pjäsen: Paula Stenström: ”Mellanhavandet”

    nr 153 (4/2011) 75:-
  • Teater och religion

    Intervju med NiklasRådström, Heliga teaterdårar, Marie Starck: Syskonparet teatern och kyrkan • Birgitta Haglund: Vad vore Jesus utan Judas? • Jan Schaman höjer näven Prästen Lars Björklund och njurläkaren Astrid Seeberger: Så länge det finns konst finns det hopp, Maria Wetterstrand: Vad ska en politiker med en teater till? Pjäsen: ”Judas” av Andreas Boonstra

    nr 154 (5/2011) 75:-
  • Internationellt och platsspecifikt

    Mexikansk samtida scenkonst, BeFrank Theatrecompany i London, Heiner Goebbels, Stefan Kaegi från Rimini protokoll. Platsspecifik teater i New York. Teater och teknik. Spetsprojektet. Pablo Leiva Wenger. Pjäsen: ”Gymnasieguiden”, av Jonathan Lehtonen.

    nr 158 (4/2012) 75:-
  • Forskar i forskning

    Vi undersöker konstnärlig forskning och har talat med scenkonstutbildningarna i Stockholm, Luleå, Malmö/Lund och Göteborg. Andreas T Olsson skriver om sina erfarenheter från utbildningstiden. Intervju med Christian Lollike. Teaterkrönikan: Stefan Jarl. Pjäsen: »Författarna« av Alexander Leiva Wenger.

    nr 165 (1/2014) 75:-
  • Varning för bolagisering

    Vi undersöker storbolagstrenden inom teatervärlden. Vad innebär förändrat ledarskap på institutionsteatrar? Rundabordssamtal med Farnaz Arbabi, Marcus Lindeen och Mattias Andersson. Deutsche Schauspielhaus nya chef Karin Beier. Teaterkrönikan: Idde Schultz. Pjäsen: »Variation« av Kristian Hallberg.

    nr 166 (2/2014) 75:-
  • Kultur och politik

    Hur blev konsten politik? Samtal mellan Teater Playhouse och Teater Galeasen. Kulturbryggan, hur har det gått? Theatertreffen. Teaterkrönikan: Kristin Lundell om varför hon gjorde slut med teatern. Pjäsen: ”Don Giovanni”, av Jens Ohlin och Hannes Meidal.

    nr 167 (3/2014) 75:-
  • Teater och demokrati

    Måns Lagerlöf om Riksteatern och teater som demokratibärande funktion. Teaterkrönikan: Kakan Hermansson vill höra fler röster på scen. Intervju med Nina Zanjani, essä om Carin Mannheimer. Artiklar om relationen mellan dans och teater och om BIBU. Pjäsen: »Carolus Rex«, av Nils Poletti.

    nr 168 (4/2014) 75:-
  • Vägra vika ner sig

    Intervjuer med Robert Fux – om sin roll som Tingsten – Nora Nilsson och Michael Cocke. Byteaterns ledning: Mia Carlsson och Daniel Rylander. Australiensisk dramatik har medvind. Teaterkrönikan: Niklas Wahllöf om skräcken för att bli uppdragen på scen. Pjäsen: ”Ansvaret är vårt/Tingsten”, av Joakim Sten.

    nr 169 (5/2014) 75:-
  • Teatern och marknaden

    Tema: teatern och marknaden – ur kulturpolitiskt perspektiv och om differentierad prissättning. Intervjuer med Anna Takanen och Isabel Cruz Liljegren. Essäer om Nils Poppe och Joël Pommerat. Grusomhetens teater. Teaterkrönikan: Mattias Alkberg. Pjäsen: ”Don Juan was here”, av Emma Roswall.

    nr 170 (1/2015) 80:-
  • Reklamens magiska tricks

    Tema: teatrarnas marknadsföring – sett ur institutioners och frigruppers perspektiv. Intervjuer med Lena Engqvist Forslund och Lisa Färnström. Essä om improvisationsteater. Dramatik byggd på nyhetsmaterial. Teaterkrönikan: Christer Nylander. Pjäsen: ”Revolution”, av Dimen Abdulla.

    nr 171 (2/2015) 80:-
  • Artrik sommarteater

    Tema: scenkonst sommartid – vi besöker några av Sveriges alla sommarteatrar och operascener. Vad kännetecknar dem? Intervju med Dramatens nye chef Eirik Stubø. Rapport från Theatertreffen. Teaterkrönikan: Seher Yilmaz. Pjäsen: ”49 och ett halvt”, av Lolo Amble.

    nr 172 (3/2015) 80:-
  • Nationalism och interaktivitet

    Hur ska scenkonstinstitutioner bemöta hot från nationalistiska strömningar? ÖFA-kollektivet och Poste Restante om interaktiv teater. Jens Peter Karlsson debatterar postmodern teater. Dalateaterns chef Lisa Hugoson. Teaterkrönikan: Carin Jämtin. Pjäsen: »Sedlar« av Freja Hallberg.

    nr 173 (4/2015) 80:-
  • Delta eller iakta

    Interaktiv scenkonst: vi undersöker »immersive theatre« och intervjuar Bombina Bombast. Shakespearepjäsers relevans idag. Iransk teater. Projektet Länk. Folkteatern Göteborgs konstnärlige ledare Frida Röhl. Teaterkrönikan: Tove Lifvendahl. Pjäsen: »Himmel över Göteborg« av Nicolas Kolovos.

    nr 174 (5/2015) 80:-
  • Vem bör berätta vad?

    Samtal om representation med Karl Dunér, Jens Ohlin och America Vera-Zavala. Vad innebär förändrat ledarskap på institutionsteatrar? Henrik Bromander och John Hanse om politisk teater. Radioteaterns konstnärlige ledare Malin Axelsson. Teaterkrönikan: Jenny Åkerman. Pjäsen: »Förslag till framtiden« av Maja Salomonsson.

    nr 175 (1/2016) 80:-
  • Hot mot scenkonsten

    Rädslan för det främmande: vi intervjuar regissörerna John Hanse, Nora Nilsson och Jens Peter Karlsson, granskar SD:s kulturpolitik och skriver om läget för polsk teater. Py Huss-Wallin. Ung scen/östs konstnärlige ledare AnnaLina Hertzberg. Teaterkrönikan: Ylva Ogland. Pjäsen: »Den stora ensamheten« av Johan Friberg.

    nr 176 (2/2016) 80:-
  • Vad lockar med dockteater?

    Intervju med Erik Holmström om Malmö dockteater och essä om dockteaterns historia. Camara Joof om representation och rasism. Succémusikalen »Hamilton«. Theatertreffen. Folkteatern i Gävleborgs ledartrojka. Teaterkrönikan: Carl Tham. Pjäsen: »Blod och eld« av Ada Berger och Liv Strömquist.

    nr 177 (3/2016) 80:-
  • Många talar om mångfald

    Tema: representation och mångfald. Vi har talat med Angereds teaterskola, Stockholms dramatiska högskola och Teaterhögskolan i Luleå. Aleksa Lundberg. Maxim Gorki Theater. Sibylle Berg. Chefsintervjun: Pontus Stenshäll. Teaterkrönikan: Ebba Witt-Brattström. Pjäsen: »Kalle Haglund med ockulta föreställningar«, av Kalle Haglund.

    nr 178 (4/2016) 80:-
  • Strukturer som skaver

    Tema: Strukturer. Anna Pettersson intervjuar Jenny Andreasson och Carolina Frände. Nätverk för unga skådespelare. Nya Scenkonstmuseet. Andreas T Olsson om Alan Ayckbourn. Fringefestivalen i Edinburgh. Chefsintervjun: Niklas Hjulström. Teaterkrönikan: Jonas Mosskin. Pjäsen: »Fäboland«, av Sara Parkman.

    nr 179 (5/2016) 80:-
  • Scenkonst som ger döva röst

    Djuplodande artikel om arbetet med radiodramat »64 minuter med Rebecka«, i regi av Suzanne Osten. Projektet Kompetensintegration. Den nya musikteatern, i Berlin. New york-teatern Playwrights Horizons. Chefsintervjun: Kitte Wagner. Teaterkrönikan: Olof Lavesson. Pjäsen: »Nattpassage«, av Astrid Menasanch Tobieson.

    nr 180 (1/2017) 80:-
  • Vilka behöver kritiken?

    Tema teaterkritik: Frida Röhl, Dritëro Kasapi och Nils Poletti i samtal, essä av Magnus William-Olsson, Kultwatch, Kritiklabbet, Nachtkritik. Teater Tillsammans. Thetertreffen. Chefsintervjun: Petra Brylander. Teaterkrönikan: Måns Mårlind. Pjäsen: »Jihadisten« av Johan Gry, Joel Nordström och Wahid Setihesh.

    nr 181-182 (2-3/2017) 120:-
  • Kulturen och högerpopulismen

    Vi undersöker hur Sverigedemokraternas kulturpolitik hotar teatern: essä av Per Svensson, samtal med Andreas Boonstra och Nisha Besara. Thomas Oberender om nycirkus. Trumps påverkan på amerikansk scenkonst. Chefsintervjun: Sara Cronberg. Teaterkrönikan: Martin Hederos. Pjäsen: »Svea rikes lag«, av Jonas Österberg Nilsson.

    nr 183 (4/2017) 80:-
  • Ständigt denne Bergman

    Frida Röhl och Linus Tunström skriver om sin relation till Bergman, Stefan Johansson om Bergmanfestivalen. Artikel om sufflörernas roll idag. Essäer om genusperspektiv på monologer och hur teatern kan bryta ny mark för mångfald och representation. Chefsintervjun: Ada Berger. Teaterkrönikan: Annika Lantz. Pjäsen: »Glängtan«, av Stefan Åkesson.

    nr 184 (5/2017) 80:-
  • Tid att blicka framåt

    Frida Röhl och Anna Hedelius skriver om hur vi kan gå vidare i arbetet mot sexuella trakasserier och skapa en förändring på sikt, i kölvattnet av #metoo. Intervju med Lars Norén. Presentation av Milo Rau. Jens Peter Karlsson om dramatikens kärna. Chefsintervjun: Anna Sjövall. Teaterkrönikan: Fredrik Sahlin. Pjäsen: »När knoppar brister«, av Moa Backman.

    nr 185 (1/2018) 80:-
  • Nya tankar för ny dramatik

    Vi presenterar projektet Bergman studio, bland annat med ett pjäsutdrag av Lisa Langseth. Malmögrupperna Public Plot och Teater Interakt. Debattartikel om Borås stadsteater. Essä om att vara inhoppare. Rapport från Theatertreffen. Chefsintervjun: Therese Willstedt. Teaterkrönikan: Maxida Märak. Pjäsen: »Blodmåne -97« av Isabel Cruz Liljegren

    nr 186-187 (2-3/2018) 120:-
  • Stötestenar på våra teatrar

    Ragna Wei fortsätter debattera problemen på Borås stadsteater, August Lindmark skriver om arbetsvillkoren på våra teatrar och Sara Beer om bolagiseringen. Vi spanar in höstrepertoaren för barn och ungdom och möter regissörerna Falk Richter och Christiane Jatahy. Teaterkrönikan: Rossana Dinamarca. Pjäsen: »Det nya riket« av Tove Olsson.

    nr 188 (4/2018) 80:-
  • Ondskans boningar

    Tema Faust: Samtal med Hannes Meidal och Jens Ohlin om deras samarbete och deras »Faust«, medan Lars Ring skriver om några tidigare »Faust«-tolkningar. August Lindmark avslutar sin debatt om arbetsvillkoren på våra teatrar. Frida Röhl intervjuar Petra Fransson. Teaterkrönikan: Birgitta Ohlsson. Pjäsen: »Den stora branden« av Jerker Beckman.

    nr 189 (5/2018) 80:-
  • Konsten att stå fri

    America Vera-Zavala och Måns Lagerlöf i ett samtal om teater och aktivism. Intervju med regissören Katie Mitchell. Artikel om Théâtre du Soleils och Robert Lepages kontroversiella föreställning »Kanata«. Rapport från WPIC – en internationell konferens för kvinnliga dramatiker. Artikel om scenpoddar. Teaterkrönikan: Torbjörn Tännsjö. Pjäsen: »Lupinerna« av Monica Wilderoth.

    nr 190 (1/2019) 80:-
  • Konsten att stå fri

    Tema kring frigruppernas tuffa läge i Skåne –Freja Hallberg, Erik Holmström, Karin Johansson-Mex, August Lindmark. Intervju med Amanda Lind. Anna Berg om tystnadskulturen på Dramaten. Spaning om tystnadskulturer om 20 år. Anna Kölén om dramaturgens roll som teaterns inre kritiker. Rapport från Theatertreffen. Teaterkrönikan: Tone Schunnesson. Pjäsen: »Hierarchy of Needs« av Adel Darwish.

    nr 191-192 (2-3/2019) 120:-
  • Internationella injektioner

    Tema kring internationell scenkonst: Artikel från festivalerna Wilderness och Fringe i Storbritannien samt intervjuer med grupperna Silent Faces och Handlebards, artikel om Bauhausrörelsen, intervju med Hanane Hajj Ali, essä om Wajdi Mouawad. Spaning om Scenkonstbiennalens utveckling. Teaterkrönikan: Erik Ehn. Pjäsen: »Oscar Liljas försvinnande« av Sara Bergmark Elfgren.

    nr 193 (4/2019) 80:-
  • Inte utan min vd?

    Tema kring delat ledarskap: Artikel med Petra Brylander, Michael Cocke och Carolina Frände, intervju med Staffan Valdemar Holm om det svenska ledarskapet kontra det tyska, historisk tillbakablick på ledarskap. Essä om relationen mellan kvinnliga skådespelare och deras chefer på Dramaten. Lars Ring om teaterkritikerns roll. Teaterkrönikan: Malin Axelsson. Pjäsen: »Lilla måsen« av Maria Olsson.

    nr 194 (5/2019) 80:-
  • Från Institutet till Gudarna

    Reportage från Institutet i Vitsaniemi där vi träffat Markus Öhrn. Intervjuer med Anja Suša och Robert Jakobsson. Essä av Kent Sjöström om representation och identitet ur brechtiansk synvinkel. Artikel om Passionsspelen i Oberammergau. Teaterkrönikan: Gunnar Bjursell. Pjäsen: Gudarna – La tragedia umana av Emanuelle Davin, samt fyllig intervju med henne.

    nr 195 (1/2020) 80:-
  • Barnteater och corona

    Ett tema kring scenkonst för barn och unga ur kulturpolitiskt perspektiv: Michael Cocke, kulturpolitiker, Ådne Sekkelsten, tre frigrupper och två länsteatrar. Samt ett tema kring coronans påverkan på scenkonsten: Roland Schimmelpfennig, Anna Hedelius, Hélène Ohlsson. Intervju med Evin Ahmad. Brittisk barnteater, digital Theatertreffen. Teaterkrönikan: Anna Odell. Pjäsen: Blod och ben av Oskar Thunberg.

    nr 196-197 (2-3/2020) 120:-
  • Radioteatern som försvann

    Betty Skawonius skriver om Radioteaterns omstöpning till SR Drama, vars inriktning är att producera serier att lägga i poddar. Vad får det för konsekvenser för konstformen radioteater? Intervju med regissören Helle Rossing. Utställningen Frispel på Göteborg stadsmuseum. Chefsintervjun: Nils Poletti. Regidagboken: Ada Berger. Teaterkrönikan: Lo Kauppi. Pjäsen: Kul med en kvinna! av Alma Kirlic.

    nr 198 (4/2020) 80:-
  • Robotar och dockor

    Magnus Florin skriver om vad marionetter berättar för oss om vad det är att vara människa, Sigrid Herrault om robotars roll på scen. Artikel om teaterfäktning. Intervjuer med Sasha Waltz och Nina Jeppsson. Regidagboken: Nancy Ofori och Josette Bushell-Mingo. Teaterkrönikan: Svante Weyler. Pjäsen: Trollkarlen från Chicago av Dag Thelander.

    nr 199 (5/2020) 80:-
  • Teater som gör motstånd

    Tema: teaterns villkor i Belarus, Ryssland och Spanien – artiklar av Astrid Menasanch Tobieson, Dmitri Plax och David Isaksson. Ludvig Josephson skriver om skådespelarens relation till logen. Sara Beer skriver om improvisationsteater. Intervju med Stina Kajaso. Teaterkrönikan: Gunilla Heilborn. Pjäsen: Luciakandidaterna av Johanna Svalbacke.
    Nr 200 (1/2021) 80:-

    nr 200 (1/2021) 80:-
  • Från corona och framåt

    Tema corona: artiklar av Eric Stern, Sara Bergsmark och Therese Johnson. Intervjuer om rollerna som försvann. Tema digital scenkonst: artiklar av Jörgen Dahlqvist och Robin Jonsson. Tema Lars Norén: artikel av Björn Gustavsson och rundabordssamtal med Lidija Praizović, Dimen Abdulla och Sara Abdollahi. Regidagbok: Helena Sandström Cruz. Pjäsen: Innan jorden blev rund av Sophie Helsing.
    Nr 201-202 (2-3/2021) 120:-

    nr 201-202 (2-3/2021) 120:-
  • Krossade drömmar

    Västerbottensteatern om konflikterna kring Sara kulturhus. Intervju med Mattias Andersson om Den yttersta minuten. Johan Holmberg om en huvudroll som aldrig fick möta sin publik. Samtal med Nadja Hjorton och Paula McManus. Sigrid Herrault och Dmitri Plax om tvåspråkighet på teatern. Essä om Kjell Westing. Personlighetstest: Vem är du i teatersekten? Pjäsen: På jakt efter bibliotekstjuven av Filip Alexanderson.
    Nr 203 (4/2021) 80:-

    nr 203 (4/2021) 80:-
  • Film på scen

    Stor artikel om tre storfilmer – Matrix, Amelie från Montmartre och Sound of Music – och vad som händer när dessa transponeras till teaterscenen. Artikel om c/o Ung Teater – en ny inriktning på skådespelarutbildningen på HSM i Göteborg. Intervju med franskvietnamesiska regissören Caroline Guiela Nguyen. Regidagbok: Lola Zackow. Teaterkrönikan: Linn Mildehav. Pjäsen: Matrixen av Hanna Nygren och Helle Rossing.

    nr 204 (5/2021) 80:-
  • Osten, Gedeon och Ohlin

    Temablock om Suzanne Osten: rundabordssamtal med Simon Norrthon, Tiina Rosenberg, Gustav Deinoff och Hilda Hellwig, utdrag ur Ostens självbiografi samt recension av boken. Intervjuer med Erik Gedeon och Konstkollektivet AB. Artiklar om Giron Sámi Teáhter och polska Teatr Powszechny. Regidagbok: Jens Ohlin. Teaterkrönikan: Gabriel Itkes-Sznap. Pjäsen: Gasljus: Malmö av Henrik Bromander.

    nr 205 (1/2022) 80:-
  • Misslyckandets helvete och mirakel

    Tema kring misslyckande, ur olika perspektiv: rundabordssamtal med Frida Röhl, Mellika Melouani Melani och Pontus Stenshäll, krönika av Rikard Hoogland, essä av Karin Helander. Artiklar om monologer, om nyskriven dramatik och om situationen för teatern i Ungern och Ukraina. Rapport från Theatertreffen. Regidagbok: Nora Nilsson. Teaterkrönikan: David Wiberg. Pjäsen: Penelope av Py Huss-Wallin och Nils Granberg.

    nr 206-207 (2-3/2022) 120:-
  • Representation, festivaler och ryska teaterarbetare

    Nedslag i scenkonstfestivaler: Edinburgh International Festival, Edinburgh Festival Fringe och Festspillene i Nord-Norge. Samtal med fyra ryska scenkonstnärer som flytt till Finland. Yael Feiler problematiserar begreppet representation. Sandra Grehn fördjupar sig i funkisestetik. Regidagbok: Anja Suša om Älskarinnorna. Pjäsen: Min pappas ögon av Rebecka Cardoso.

    nr 208 (4/2022) 80:-
  • Är politiken för närgången?

    Tema kulturpolitik: David Karlsson skriver om armlängds avstånd och kulturkrig, Torbjörn Elensky och Vesna Prekopic tänker visionärt kring kulturpolitiken framöver, enkät med tolv verksamma inom scenkonst. Intervju med Dennis Sandin om Kompani Ad Hoc. Artikel om en scenversion av Spirited Away, i regi av John Caird. Regidagbok: Anna Pettersson om Ett dockhem. Pjäsen: Kötta av Alma Lindé.

    nr 209 (5/2022) 80:-
  • Befinner vi oss i en backlash?

    Tema kring jämställdhet inom teatern: samtal med Jenny Andreasson, Ann Petrén, Liv Elf Karlén och Felicia Ohly. Artikel om bristande jämställdhet i institutioners repertoarläggning. Intervju om arbetet mot sexuella trakasserier. Artikel om hur en bombad ukrainsk teater återuppstår. Regidagbok: Sara Cronenberg om En midsommarnattsdröm. Pjäsen: Dagmar av Rebecca Örtman.

    nr 210 (1/2023) 80:-
  • Utblickar som ger inblickar

    Tema kring vad som är specifikt för svensk teater: intervjuer med Anja Suša, Anna Bergmann, Oliver Frljić, Napo Masheane, Maria Åberg och Staffan Valdemar Holm. Lars Ring skriver om teaterestetik. Artiklar om hat och hot mot svensk scenkonst, om nyrenoverade Hipp samt Ö2 och Konträr. Essä om konstnärlig forskning. Intervju med Lynn Nottage. Pjäsen: Brinn av Elmira Arikan och Farnaz Arbabi.

    nr 211–212 (2–3/2023) 120:-
  • Okuvad kultur

    Tema kring yttrandefrihet: vi beskriver läget för teatern i Ryssland, intervjuar dramatiker från Ukraina, Afghanistan och Turkiet och samtalar med Dmitri Plax, konstnärlig ledare för Dramaten.Doc. Artikel om Augusto Boals och Keith Johnstones inflytande. Rapporter från det norska kulturpolitiska konvent Kulturytring och från Wiener Festwochen. Pjäsen: Människor slukar allt de älskar av Annika Nyman.

    nr 213 (4/2023) 80:-
  • Teater i väglöst land

    Följ i tre artiklar med till Grönlands Nationalteater och deras uppsättning Homo Sapienne. Debatt: Isabel Cruz Liljegren om scenkonstens pressade ekonomiska läge, Annika Bromberg och Anna Ardelius om scenografins status. Artikel om Scenkonstbiennalen och kritikerna. Intervju med Marianne Goldman. Regidagbok: Bobo Lundén om Jernbanan. Pjäsen: Vampyrer av Manda Stenström.

    nr 214 (5/2023) 80:-
  • Internationella perspektiv

    Svante Aulis Löwenborg skriver om läget för ungersk teater, Bobo Lundén om vad som spelas på Broadway i vår oroliga tid, Hilda Hellwig om sin Ibsen-uppsättning på Aruba och Amélie Kiyomi Marmenlind om no-teater. Salong Central, nytt scenkonsthus i Gnesta. Chefsintervju med Linda Zachrison. Trendspaning om badkar på scen. Pjäsen: Heavy as the heart av Josefin Ankarberg.

    nr 215 (1/2024) 80:-
  • Att ringa in skådespeleri

    Temanummer om skådespeleri: föreläsning av Staffan Göthe, essä av Sofia Rönnegård, samtal med dels Sten Ljunggren och Marika Lindström, dels Alexandra Zetterberg Ehn och Amanda Jansson. Intervjuer med fyra yngre skådespelare. Intervju med Jon Fosse och med Ildikó Gáspár. Fotobok av Roger Stenberg. Recension av Den siste teaterdirektören. Pjäsen: Gå sin väg av Helena von Zweigbergk.

    nr 216–217 (2–3/2024) 120:-

Jag vill köpa ovanstående förkryssade tidningar

(Tidningarna skickas med faktura, inom Sverige tillkommer en portoavgift på 10:- per beställning, till övriga världen debiteras ordinarie porto. )

Namn

e-post

Gatuadress

Postnummer och ort

Ev kommentarer

Här kan du swisha din gåva
Här kan du swisha din gåva
Löpande prenumeration

 

Det finns nu möjlighet att välja en löpande prenumeration, där kostnaden dras varje månad. Du betalar bara en krona första månaden, sedan tjugofem kronor per månad. Och du kan avsluta din prenumeration när du vill. Beställningen gör du via vårt prenumerationsformulär. Välj ”Löpande prenumeration” och sedan ”Återkommande kortbetalning”:

Nätverkstan Kulturtidskrifter (premium.se)

Månadens citat

»Man hör ibland påståendet: ›Skådespelaren är sitt eget instrument.‹ Ingmar Bergman drog på sin tid till med att likna sin favoritskådespelerska vid en Stradivariusfiol. Bilden förutsätter väl att det är regissören själv som för den välhartsade stråken, gnider och knäpper. Jag anser att Bergman pratade i nattmössan.«

 

Staffan Göthe

 

Folkoperan