Köp våra tidigare nummer – 09/-

Kryssa för de nummer du vill köpa och ange din adress längst ner på sidan så skickar vi tidningarna tillsammans med faktura, inom Sverige tillkommer en portoavgift på 10:- per beställning, till övriga världen debiteras ordinarie porto. Frågor om beställningarna besvaras på eller 031- 743 99 05, Nätverkstans ekonomitjänst. Prenumeration kan beställas här eller du kan avbryta genom att gå till Teatertidningens första sida.

  • 140 Egensinniga kreatörer

    Vad händer med Unga klara? Varför gör Farnaz Arbabi opera? Hur utmanar Jens Östberg sin publik? Intervju med dansaren och skådespelaren Bernard Cauchard. Teater Virus i Helsingfors och Teater InSite i Malmö. Pjäsen Jonas Karssons ”Mellanrum”

    nr 140 (1/2009)
  • 141-142, Teater i blixbelysning.

    Teaterfotografer Mats Bäcker, Bengt Wanselius, Beata Bergström. Teaterbildens roll ur teaterns och pressens perspektiv. Dramatikern Dea Loher, Theatertreffen i Berlin. Pjäsen Sara Stridsbergs ”Medealand”.

    nr 141/142 (2-3/2009)
  • 143, Könsnormer och kritik.

    ”att gestalta kön”, Karl Dunér, Andreas Rothlin Svensson, Teater Weimr, Jenny Nörbeck , Grotowski, Pjäsen Moral Science Club« av Hamadi Khemiri.

    nr 143 (4/2009), 75:-
  • 144 Utsmyckning eller utgångspunkt?

    Kostymörer och scenografer, Charles Koroly, Ulla Kassius , Mathias Clason, Inger Elvira Pehrsson, Sören Brunes och Maria Greber.Pjäsen:
    Nils Gredebys »Solen Gustav«

    nr 144 (5/2009) 75:-
  • 145 Vidgade perspektiv!

    Anna Pettersson, Jenny Andreasson, Petra Hultberg, Théatre du Soleil, dokuteater, svenskt kontra europeiskt teaterklimat. Pjäsen: Marianne Lindberg De Geers ”Full speed ahead”

    nr 145 (1/2010) 75:-
  • 146 Teatern intar torget!

    Svensk communityteater, Folkteatern i Göteborg, Postdramatisk teater, regissörerna Sara Giese och Andra Breth. Pjäsen ”Allmän snö” av Åsa Olsson.

    nr 146 (2/2010) 75:-
  • 147 Regionteatrarnas roll?

    Norrbottensteatern, Teater Halland, Dalateatern, Länsteatern i Örebro. Linus Tunström om publiken, Theatertreffen i Berlin.Pjäsen: ”Satanisterna” av Carina Rydberg.

    nr 147 (3/2010) 75:-
  • Teaterns värld genom filmlinsen

    Hur mår dansk scenkonst? Mångkulutrella kopaniet NIE, Portad arbetarklass på scen? Skådespelaren Michael Jonsson. Kjell Alinge om teaterapor. Pjäsen: Johanna Emanuelssons ”Älfsborgsbron”

    nr 148 (4/2010) 75:-
  • Makten över teatern?

    Strukturförändringar, politiker, makt, pengar, repertoar. Astrid Trotzig om sitt förhållande till teatern. Pjäsen: Emma Broströms ”Hela världen i mitt huvud”.

    nr 149 (5/2010) 75:-
  • Skådespelare utan röst?

    Monica Wilderoth, Yael Ronen, Ulrika Ellenmark, She she pop, Festival d’automne i Paris.Pjäsen: Marin Jonols ”Repet och råttan”.

    nr 150 (1/2011) 75:-
  • Konstnär i egen rätt

    Petra Fransson, Oskar Tunberg. Mikael Strömberg om röstutbildning, Gunnel Broström som Tennessee Williams aktris. Teaterrepubliken och Potatopotato. Samisk teater och Teater NO99 i Talinn. Pjäsen Jörgen Dahlqvists ”Hamlet II: Exit Ghost”.

    nr 151 (2/2011) 75:-
  • Kulturpolitiskt klavertramp?

    Kriserna på Teater Västmanland och Helsingborgs stadsteater. Vad är utbildningens innehåll på teaterhögskolorna? Karin Mamma Andersson om sitt förhållande till teater. Theater Ballhaus Naunynstrasse och Theatertreffen i Berlin. Pjäsen Nils Peder Holms aquo;Livet – en bruksanvisning«.

    nr 152 (3/2011) 75:-
  • Makt

    Devising – en metod på modet, Tema Makt: Tystnadens eller skuggornas kultur? Pjäsen: Paula Stenström: ”Mellanhavandet”

    nr 153 (4/2011) 75:-
  • Teater och religion

    Intervju med NiklasRådström, Heliga teaterdårar, Marie Starck: Syskonparet teatern och kyrkan • Birgitta Haglund: Vad vore Jesus utan Judas? • Jan Schaman höjer näven Prästen Lars Björklund och njurläkaren Astrid Seeberger: Så länge det finns konst finns det hopp, Maria Wetterstrand: Vad ska en politiker med en teater till? Pjäsen: ”Judas” av Andreas Boonstra

    nr 154 (5/2011) 75:-
  • Internationellt och platsspecifikt

    Mexikansk samtida scenkonst, BeFrank Theatrecompany i London, Heiner Goebbels, Stefan Kaegi från Rimini protokoll. Platsspecifik teater i New York. Teater och teknik. Spetsprojektet. Pablo Leiva Wenger. Pjäsen: ”Gymnasieguiden”, av Jonathan Lehtonen.

    nr 158 (4/2012) 75:-
  • Forskar i forskning

    Vi undersöker konstnärlig forskning och har talat med scenkonstutbildningarna i Stockholm, Luleå, Malmö/Lund och Göteborg. Andreas T Olsson skriver om sina erfarenheter från utbildningstiden. Intervju med Christian Lollike. Teaterkrönikan: Stefan Jarl. Pjäsen: »Författarna« av Alexander Leiva Wenger.

    nr 165 (1/2014) 75:-
  • Varning för bolagisering

    Vi undersöker storbolagstrenden inom teatervärlden. Vad innebär förändrat ledarskap på institutionsteatrar? Rundabordssamtal med Farnaz Arbabi, Marcus Lindeen och Mattias Andersson. Deutsche Schauspielhaus nya chef Karin Beier. Teaterkrönikan: Idde Schultz. Pjäsen: »Variation« av Kristian Hallberg.

    nr 166 (2/2014) 75:-
  • Kultur och politik

    Hur blev konsten politik? Samtal mellan Teater Playhouse och Teater Galeasen. Kulturbryggan, hur har det gått? Theatertreffen. Teaterkrönikan: Kristin Lundell om varför hon gjorde slut med teatern. Pjäsen: ”Don Giovanni”, av Jens Ohlin och Hannes Meidal.

    nr 167 (3/2014) 75:-
  • Teater och demokrati

    Måns Lagerlöf om Riksteatern och teater som demokratibärande funktion. Teaterkrönikan: Kakan Hermansson vill höra fler röster på scen. Intervju med Nina Zanjani, essä om Carin Mannheimer. Artiklar om relationen mellan dans och teater och om BIBU. Pjäsen: »Carolus Rex«, av Nils Poletti.

    nr 168 (4/2014) 75:-
  • Vägra vika ner sig

    Intervjuer med Robert Fux – om sin roll som Tingsten – Nora Nilsson och Michael Cocke. Byteaterns ledning: Mia Carlsson och Daniel Rylander. Australiensisk dramatik har medvind. Teaterkrönikan: Niklas Wahllöf om skräcken för att bli uppdragen på scen. Pjäsen: ”Ansvaret är vårt/Tingsten”, av Joakim Sten.

    nr 169 (5/2014) 75:-
  • Teatern och marknaden

    Tema: teatern och marknaden – ur kulturpolitiskt perspektiv och om differentierad prissättning. Intervjuer med Anna Takanen och Isabel Cruz Liljegren. Essäer om Nils Poppe och Joël Pommerat. Grusomhetens teater. Teaterkrönikan: Mattias Alkberg. Pjäsen: ”Don Juan was here”, av Emma Roswall.

    nr 170 (1/2015) 80:-
  • Reklamens magiska tricks

    Tema: teatrarnas marknadsföring – sett ur institutioners och frigruppers perspektiv. Intervjuer med Lena Engqvist Forslund och Lisa Färnström. Essä om improvisationsteater. Dramatik byggd på nyhetsmaterial. Teaterkrönikan: Christer Nylander. Pjäsen: ”Revolution”, av Dimen Abdulla.

    nr 171 (2/2015) 80:-
  • Artrik sommarteater

    Tema: scenkonst sommartid – vi besöker några av Sveriges alla sommarteatrar och operascener. Vad kännetecknar dem? Intervju med Dramatens nye chef Eirik Stubø. Rapport från Theatertreffen. Teaterkrönikan: Seher Yilmaz. Pjäsen: ”49 och ett halvt”, av Lolo Amble.

    nr 172 (3/2015) 80:-
  • Nationalism och interaktivitet

    Hur ska scenkonstinstitutioner bemöta hot från nationalistiska strömningar? ÖFA-kollektivet och Poste Restante om interaktiv teater. Jens Peter Karlsson debatterar postmodern teater. Dalateaterns chef Lisa Hugoson. Teaterkrönikan: Carin Jämtin. Pjäsen: »Sedlar« av Freja Hallberg.

    nr 173 (4/2015) 80:-
  • Delta eller iakta

    Interaktiv scenkonst: vi undersöker »immersive theatre« och intervjuar Bombina Bombast. Shakespearepjäsers relevans idag. Iransk teater. Projektet Länk. Folkteatern Göteborgs konstnärlige ledare Frida Röhl. Teaterkrönikan: Tove Lifvendahl. Pjäsen: »Himmel över Göteborg« av Nicolas Kolovos.

    nr 174 (5/2015) 80:-
  • Vem bör berätta vad?

    Samtal om representation med Karl Dunér, Jens Ohlin och America Vera-Zavala. Vad innebär förändrat ledarskap på institutionsteatrar? Henrik Bromander och John Hanse om politisk teater. Radioteaterns konstnärlige ledare Malin Axelsson. Teaterkrönikan: Jenny Åkerman. Pjäsen: »Förslag till framtiden« av Maja Salomonsson.

    nr 175 (1/2016) 80:-
  • Hot mot scenkonsten

    Rädslan för det främmande: vi intervjuar regissörerna John Hanse, Nora Nilsson och Jens Peter Karlsson, granskar SD:s kulturpolitik och skriver om läget för polsk teater. Py Huss-Wallin. Ung scen/östs konstnärlige ledare AnnaLina Hertzberg. Teaterkrönikan: Ylva Ogland. Pjäsen: »Den stora ensamheten« av Johan Friberg.

    nr 176 (2/2016) 80:-
  • Vad lockar med dockteater?

    Intervju med Erik Holmström om Malmö dockteater och essä om dockteaterns historia. Camara Joof om representation och rasism. Succémusikalen »Hamilton«. Theatertreffen. Folkteatern i Gävleborgs ledartrojka. Teaterkrönikan: Carl Tham. Pjäsen: »Blod och eld« av Ada Berger och Liv Strömquist.

    nr 177 (3/2016) 80:-
  • Många talar om mångfald

    Tema: representation och mångfald. Vi har talat med Angereds teaterskola, Stockholms dramatiska högskola och Teaterhögskolan i Luleå. Aleksa Lundberg. Maxim Gorki Theater. Sibylle Berg. Chefsintervjun: Pontus Stenshäll. Teaterkrönikan: Ebba Witt-Brattström. Pjäsen: »Kalle Haglund med ockulta föreställningar«, av Kalle Haglund.

    nr 178 (4/2016) 80:-
  • Strukturer som skaver

    Tema: Strukturer. Anna Pettersson intervjuar Jenny Andreasson och Carolina Frände. Nätverk för unga skådespelare. Nya Scenkonstmuseet. Andreas T Olsson om Alan Ayckbourn. Fringefestivalen i Edinburgh. Chefsintervjun: Niklas Hjulström. Teaterkrönikan: Jonas Mosskin. Pjäsen: »Fäboland«, av Sara Parkman.

    nr 179 (5/2016) 80:-
  • Scenkonst som ger döva röst

    Djuplodande artikel om arbetet med radiodramat »64 minuter med Rebecka«, i regi av Suzanne Osten. Projektet Kompetensintegration. Den nya musikteatern, i Berlin. New york-teatern Playwrights Horizons. Chefsintervjun: Kitte Wagner. Teaterkrönikan: Olof Lavesson. Pjäsen: Nattpassage, av Astrid Menasanch Tobieson.

    nr 180 (1/2017) 80:-

Jag vill köpa ovanstående förkryssade tidningar

(Tidningarna skickas med faktura, inom Sverige tillkommer en portoavgift på 10:- per beställning, till övriga världen debiteras ordinarie porto. )

Namn

e-post

Gatuadress

Postnummer och ort

Ev kommentarer

Annonser
Annonser
Sök kurser på Marieborg
Sök kurser på Marieborg
Sök kurser på Marieborg
Sök kurser på Marieborg
Månadens citat

»Jag letar efter vilka historier vi utelämnar eftersom det i förlängningen är de historier vi som samhälle inte vill sammankopplas med.«

Astrid Menasanch Tobieson

Folkoperan