Köp våra tidigare nummer – 09/-

Kryssa för de nummer du vill köpa och ange din adress längst ner på sidan så skickar vi tidningarna tillsammans med faktura, inom Sverige tillkommer en portoavgift på 10:- per beställning, till övriga världen debiteras ordinarie porto. Frågor om beställningarna besvaras på eller 031- 743 99 05, Nätverkstans ekonomitjänst. Prenumeration kan beställas här eller du kan avbryta genom att gå till Teatertidningens första sida.

  • 140 Egensinniga kreatörer

    Vad händer med Unga klara? Varför gör Farnaz Arbabi opera? Hur utmanar Jens Östberg sin publik? Intervju med dansaren och skådespelaren Bernard Cauchard. Teater Virus i Helsingfors och Teater InSite i Malmö. Pjäsen Jonas Karssons ”Mellanrum”

    nr 140 (1/2009)
  • 141-142, Teater i blixbelysning.

    Teaterfotografer Mats Bäcker, Bengt Wanselius, Beata Bergström. Teaterbildens roll ur teaterns och pressens perspektiv. Dramatikern Dea Loher, Theatertreffen i Berlin. Pjäsen Sara Stridsbergs ”Medealand”.

    nr 141/142 (2-3/2009)
  • 143, Könsnormer och kritik.

    ”att gestalta kön”, Karl Dunér, Andreas Rothlin Svensson, Teater Weimr, Jenny Nörbeck , Grotowski, Pjäsen Moral Science Club« av Hamadi Khemiri.

    nr 143 (4/2009), 75:-
  • 144 Utsmyckning eller utgångspunkt?

    Kostymörer och scenografer, Charles Koroly, Ulla Kassius , Mathias Clason, Inger Elvira Pehrsson, Sören Brunes och Maria Greber.Pjäsen:
    Nils Gredebys »Solen Gustav«

    nr 144 (5/2009) 75:-
  • 145 Vidgade perspektiv!

    Anna Pettersson, Jenny Andreasson, Petra Hultberg, Théatre du Soleil, dokuteater, svenskt kontra europeiskt teaterklimat. Pjäsen: Marianne Lindberg De Geers ”Full speed ahead”

    nr 145 (1/2010) 75:-
  • 146 Teatern intar torget!

    Svensk communityteater, Folkteatern i Göteborg, Postdramatisk teater, regissörerna Sara Giese och Andra Breth. Pjäsen ”Allmän snö” av Åsa Olsson.

    nr 146 (2/2010) 75:-
  • 147 Regionteatrarnas roll?

    Norrbottensteatern, Teater Halland, Dalateatern, Länsteatern i Örebro. Linus Tunström om publiken, Theatertreffen i Berlin.Pjäsen: ”Satanisterna” av Carina Rydberg.

    nr 147 (3/2010) 75:-
  • Teaterns värld genom filmlinsen

    Hur mår dansk scenkonst? Mångkulutrella kopaniet NIE, Portad arbetarklass på scen? Skådespelaren Michael Jonsson. Kjell Alinge om teaterapor. Pjäsen: Johanna Emanuelssons ”Älfsborgsbron”

    nr 148 (4/2010) 75:-
  • Makten över teatern?

    Strukturförändringar, politiker, makt, pengar, repertoar. Astrid Trotzig om sitt förhållande till teatern. Pjäsen: Emma Broströms ”Hela världen i mitt huvud”.

    nr 149 (5/2010) 75:-
  • Skådespelare utan röst?

    Monica Wilderoth, Yael Ronen, Ulrika Ellenmark, She she pop, Festival d’automne i Paris.Pjäsen: Marin Jonols ”Repet och råttan”.

    nr 150 (1/2011) 75:-
  • Konstnär i egen rätt

    Petra Fransson, Oskar Tunberg. Mikael Strömberg om röstutbildning, Gunnel Broström som Tennessee Williams aktris. Teaterrepubliken och Potatopotato. Samisk teater och Teater NO99 i Talinn. Pjäsen Jörgen Dahlqvists ”Hamlet II: Exit Ghost”.

    nr 151 (2/2011) 75:-
  • Kulturpolitiskt klavertramp?

    Kriserna på Teater Västmanland och Helsingborgs stadsteater. Vad är utbildningens innehåll på teaterhögskolorna? Karin Mamma Andersson om sitt förhållande till teater. Theater Ballhaus Naunynstrasse och Theatertreffen i Berlin. Pjäsen Nils Peder Holms aquo;Livet – en bruksanvisning«.

    nr 152 (3/2011) 75:-
  • Makt

    Devising – en metod på modet, Tema Makt: Tystnadens eller skuggornas kultur? Pjäsen: Paula Stenström: ”Mellanhavandet”

    nr 153 (4/2011) 75:-
  • Teater och religion

    Intervju med NiklasRådström, Heliga teaterdårar, Marie Starck: Syskonparet teatern och kyrkan • Birgitta Haglund: Vad vore Jesus utan Judas? • Jan Schaman höjer näven Prästen Lars Björklund och njurläkaren Astrid Seeberger: Så länge det finns konst finns det hopp, Maria Wetterstrand: Vad ska en politiker med en teater till? Pjäsen: ”Judas” av Andreas Boonstra

    nr 154 (5/2011) 75:-
  • Internationellt och platsspecifikt

    Mexikansk samtida scenkonst, BeFrank Theatrecompany i London, Heiner Goebbels, Stefan Kaegi från Rimini protokoll. Platsspecifik teater i New York. Teater och teknik. Spetsprojektet. Pablo Leiva Wenger. Pjäsen: ”Gymnasieguiden”, av Jonathan Lehtonen.

    nr 158 (4/2012) 75:-
  • Forskar i forskning

    Vi undersöker konstnärlig forskning och har talat med scenkonstutbildningarna i Stockholm, Luleå, Malmö/Lund och Göteborg. Andreas T Olsson skriver om sina erfarenheter från utbildningstiden. Intervju med Christian Lollike. Teaterkrönikan: Stefan Jarl. Pjäsen: »Författarna« av Alexander Leiva Wenger.

    nr 165 (1/2014) 75:-
  • Varning för bolagisering

    Vi undersöker storbolagstrenden inom teatervärlden. Vad innebär förändrat ledarskap på institutionsteatrar? Rundabordssamtal med Farnaz Arbabi, Marcus Lindeen och Mattias Andersson. Deutsche Schauspielhaus nya chef Karin Beier. Teaterkrönikan: Idde Schultz. Pjäsen: »Variation« av Kristian Hallberg.

    nr 166 (2/2014) 75:-
  • Kultur och politik

    Hur blev konsten politik? Samtal mellan Teater Playhouse och Teater Galeasen. Kulturbryggan, hur har det gått? Theatertreffen. Teaterkrönikan: Kristin Lundell om varför hon gjorde slut med teatern. Pjäsen: ”Don Giovanni”, av Jens Ohlin och Hannes Meidal.

    nr 167 (3/2014) 75:-
  • Teater och demokrati

    Måns Lagerlöf om Riksteatern och teater som demokratibärande funktion. Teaterkrönikan: Kakan Hermansson vill höra fler röster på scen. Intervju med Nina Zanjani, essä om Carin Mannheimer. Artiklar om relationen mellan dans och teater och om BIBU. Pjäsen: »Carolus Rex«, av Nils Poletti.

    nr 168 (4/2014) 75:-
  • Vägra vika ner sig

    Intervjuer med Robert Fux – om sin roll som Tingsten – Nora Nilsson och Michael Cocke. Byteaterns ledning: Mia Carlsson och Daniel Rylander. Australiensisk dramatik har medvind. Teaterkrönikan: Niklas Wahllöf om skräcken för att bli uppdragen på scen. Pjäsen: ”Ansvaret är vårt/Tingsten”, av Joakim Sten.

    nr 169 (5/2014) 75:-
  • Teatern och marknaden

    Tema: teatern och marknaden – ur kulturpolitiskt perspektiv och om differentierad prissättning. Intervjuer med Anna Takanen och Isabel Cruz Liljegren. Essäer om Nils Poppe och Joël Pommerat. Grusomhetens teater. Teaterkrönikan: Mattias Alkberg. Pjäsen: ”Don Juan was here”, av Emma Roswall.

    nr 170 (1/2015) 80:-
  • Reklamens magiska tricks

    Tema: teatrarnas marknadsföring – sett ur institutioners och frigruppers perspektiv. Intervjuer med Lena Engqvist Forslund och Lisa Färnström. Essä om improvisationsteater. Dramatik byggd på nyhetsmaterial. Teaterkrönikan: Christer Nylander. Pjäsen: ”Revolution”, av Dimen Abdulla.

    nr 171 (2/2015) 80:-
  • Artrik sommarteater

    Tema: scenkonst sommartid – vi besöker några av Sveriges alla sommarteatrar och operascener. Vad kännetecknar dem? Intervju med Dramatens nye chef Eirik Stubø. Rapport från Theatertreffen. Teaterkrönikan: Seher Yilmaz. Pjäsen: ”49 och ett halvt”, av Lolo Amble.

    nr 172 (3/2015) 80:-
  • Nationalism och interaktivitet

    Hur ska scenkonstinstitutioner bemöta hot från nationalistiska strömningar? ÖFA-kollektivet och Poste Restante om interaktiv teater. Jens Peter Karlsson debatterar postmodern teater. Dalateaterns chef Lisa Hugoson. Teaterkrönikan: Carin Jämtin. Pjäsen: »Sedlar« av Freja Hallberg.

    nr 173 (4/2015) 80:-
  • Delta eller iakta

    Interaktiv scenkonst: vi undersöker »immersive theatre« och intervjuar Bombina Bombast. Shakespearepjäsers relevans idag. Iransk teater. Projektet Länk. Folkteatern Göteborgs konstnärlige ledare Frida Röhl. Teaterkrönikan: Tove Lifvendahl. Pjäsen: »Himmel över Göteborg« av Nicolas Kolovos.

    nr 174 (5/2015) 80:-
  • Vem bör berätta vad?

    Samtal om representation med Karl Dunér, Jens Ohlin och America Vera-Zavala. Vad innebär förändrat ledarskap på institutionsteatrar? Henrik Bromander och John Hanse om politisk teater. Radioteaterns konstnärlige ledare Malin Axelsson. Teaterkrönikan: Jenny Åkerman. Pjäsen: »Förslag till framtiden« av Maja Salomonsson.

    nr 175 (1/2016) 80:-
  • Hot mot scenkonsten

    Rädslan för det främmande: vi intervjuar regissörerna John Hanse, Nora Nilsson och Jens Peter Karlsson, granskar SD:s kulturpolitik och skriver om läget för polsk teater. Py Huss-Wallin. Ung scen/östs konstnärlige ledare AnnaLina Hertzberg. Teaterkrönikan: Ylva Ogland. Pjäsen: »Den stora ensamheten« av Johan Friberg.

    nr 176 (2/2016) 80:-
  • Vad lockar med dockteater?

    Intervju med Erik Holmström om Malmö dockteater och essä om dockteaterns historia. Camara Joof om representation och rasism. Succémusikalen »Hamilton«. Theatertreffen. Folkteatern i Gävleborgs ledartrojka. Teaterkrönikan: Carl Tham. Pjäsen: »Blod och eld« av Ada Berger och Liv Strömquist.

    nr 177 (3/2016) 80:-
  • Många talar om mångfald

    Tema: representation och mångfald. Vi har talat med Angereds teaterskola, Stockholms dramatiska högskola och Teaterhögskolan i Luleå. Aleksa Lundberg. Maxim Gorki Theater. Sibylle Berg. Chefsintervjun: Pontus Stenshäll. Teaterkrönikan: Ebba Witt-Brattström. Pjäsen: »Kalle Haglund med ockulta föreställningar«, av Kalle Haglund.

    nr 178 (4/2016) 80:-
  • Strukturer som skaver

    Tema: Strukturer. Anna Pettersson intervjuar Jenny Andreasson och Carolina Frände. Nätverk för unga skådespelare. Nya Scenkonstmuseet. Andreas T Olsson om Alan Ayckbourn. Fringefestivalen i Edinburgh. Chefsintervjun: Niklas Hjulström. Teaterkrönikan: Jonas Mosskin. Pjäsen: »Fäboland«, av Sara Parkman.

    nr 179 (5/2016) 80:-
  • Scenkonst som ger döva röst

    Djuplodande artikel om arbetet med radiodramat »64 minuter med Rebecka«, i regi av Suzanne Osten. Projektet Kompetensintegration. Den nya musikteatern, i Berlin. New york-teatern Playwrights Horizons. Chefsintervjun: Kitte Wagner. Teaterkrönikan: Olof Lavesson. Pjäsen: Nattpassage, av Astrid Menasanch Tobieson.

    nr 180 (1/2017) 80:-
  • Vilka behöver kritiken?

    Tema teaterkritik: Frida Röhl, Dritëro Kasapi och Nils Poletti i samtal, essä av Magnus William-Olsson, Kultwatch, Kritiklabbet, Nachtkritik. Teater Tillsammans. Thetertreffen. Chefsintervjun: Petra Brylander. Teaterkrönikan: Måns Mårlind. Pjäsen: »Jihadisten« av Johan Gry, Joel Nordström och Wahid Setihesh.

    nr 181-182 (1-2/2017) 120:-

Jag vill köpa ovanstående förkryssade tidningar

(Tidningarna skickas med faktura, inom Sverige tillkommer en portoavgift på 10:- per beställning, till övriga världen debiteras ordinarie porto. )

Namn

e-post

Gatuadress

Postnummer och ort

Ev kommentarer

Annonser
Annonser
4:e Teatern
4:e Teatern
Månadens citat

»Jag letar efter vilka historier vi utelämnar eftersom det i förlängningen är de historier vi som samhälle inte vill sammankopplas med.«

Astrid Menasanch Tobieson

Folkoperan