Senaste numret

Vart är dramatiken på väg?

 

 

 

 

Det här dubbelnumret har vi vikt till temat dramatik, sett från olika håll: dramatikernas, dramaturgernas, konstnärliga ledarnas, skådespelarnas … Våra svenska scener fylls ofta av dramatiseringar av böcker och filmer, men hur ser läget ut för den nyskrivna dramatiken?

 

Henrietta Hultén har frågat dramaturgerna Emma Meyer Dunér, Anton Elmgren och Jani Lohikari om hur deras teatrar förhåller sig till spontant insända manus och pjäsidéer. Vad för typ av pjäser tar sig igenom nålsögat och blir uppsatta? Hultén har även intervjuat Anders Duus, lektor i dramatiskt skrivande på Stockholms konstnärliga högskola, om hur arbetsmarknaden ser ut för nyutexaminerade dramatiker och dramaturger.

 

Anna Hedelius har i sin tur intervjuat de konstnärliga ledarna Mattias Andersson, Sophia Artin, Petra Brylander, Rikard Lekander och Linda Zachrison, om vilken plats nyskrivna texter ges på deras teatrar. Hedelius har även samtalat med skådespelarna Annika Hallin och Johan Holmberg samt dramaturgen och dramatikern Jacob Hirdwall om hur det skiljer sig för skådespelare att gestalta dramatiseringar av romaner och filmer jämfört med pjäser som är skrivna direkt för scenen.

 

Vad kännetecknar egentligen bra dramatik? Det har Isabel Cruz Liljegren och hennes dramatikerkollegor Jörgen Dahlqvist, Ellen Knutas, Åsa Lindholm och Sinna Virtanen försökt sätta ord på genom att välja ett kort utdrag ur varsin svensk pjäs och utifrån dessa visa på hur dramatik med verkshöjd är skriven.

 

Hur ser dramatikers arbetsvillkor ut och vad brottas de med i sin skrivvardag? Sigrid Herrault har intervjuat Camilla Blomqvist, Johanna Emanuelsson, Gustav Tegby och Dag Thelander om detta. Herrault har även intervjuat den amerikanska dramatikern och scenkonstnären Raquel Almazan om hur dramatiker och deras arbetsförhållanden påverkas av Trumps kulturpolitik i dagens USA.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto: Ola Kjelbye

 

 

 

 

Polisteatern är en liten scen i Stockholm som är inriktad på gestaltade läsningar av pjäser. Birgitta Haglund har träffat Nina Bennet Crafoord som driver teatern. Haglund har även intervjuat Emma Behrendtz som är ansvarig för den digitala pjäsbanken DramaDirekt där både branschfolk och allmänheten kan botanisera bland 1400 pjäser.

 

Vidare har Svante Aulis Löwenborg samtalat med fackförbundet Scen & Films ordförande Simon Norrthon om kulturpolitik och hur teatrars ekonomier blivit alltmer ansträngda när den svenska regeringen prioriterat att satsa på försvaret och att motverka kriminaliteten.

 

Rikard Hoogland, docent i teatervetenskap, rapporterar från årets Theatertreffen i Berlin, en stad vars kulturliv kommer krympa framöver på grund av kraftiga nedskärningar i kulturstödet.

 

I numrets pjäs Teorier om människan visar dramatikern Bereket Hailemariam på språkets tillkortakommanden och väcker frågan hur vi ska kunna höra varandra när vi alla bär på våra egna inre skrik.

 

 

 

 

Teatertidningen: Bokmässan
Teatertidningen: Bokmässan
Stöd Teatertidningen!
Stöd Teatertidningen!
Här kan du swisha din gåva
Här kan du swisha din gåva
Löpande prenumeration

 

Det finns nu möjlighet att välja en löpande prenumeration, där kostnaden dras varje månad. Du betalar bara en krona första månaden, sedan tjugofem kronor per månad. Och du kan avsluta din prenumeration när du vill. Beställningen gör du via vårt prenumerationsformulär. Välj ”Löpande prenumeration” och sedan ”Återkommande kortbetalning”:

Nätverkstan Kulturtidskrifter (premium.se)

 

 

 

Scenpasset

Alla Riksteaterns medlemmar får rabatt på en ettårig prenumeration (fem nummer) av Teatertidningen. Erbjudandet gäller både papperstidningen och vår digitala utgåva.

Månadens citat

»Man hör ibland påståendet: ›Skådespelaren är sitt eget instrument.‹ Ingmar Bergman drog på sin tid till med att likna sin favoritskådespelerska vid en Stradivariusfiol. Bilden förutsätter väl att det är regissören själv som för den välhartsade stråken, gnider och knäpper. Jag anser att Bergman pratade i nattmössan.«

 

Staffan Göthe

 

Folkoperan