Köp våra tidigare nummer – 00/02

Kryssa för de nummer du vill köpa och ange din adress längst ner på sidan så skickar vi tidningarna tillsammans med faktura, inom Sverige tillkommer en portoavgift på 40:- per beställning, till övriga världen debiteras ordinarie porto. Frågor om beställningarna besvaras på eller 031- 743 99 05, Nätverkstans ekonomitjänst. Prenumeration kan beställas här eller du kan avbryta genom att gå till Teatertidningens första sida.

Vi hanterar alla personuppgifter enligt gällande lagstiftning. För mer information, se: www.natverkstan.net/personuppgifterprenumeration/

  • 96 Robert Lepage

    Teater UNO, Jonna Nordenskiöld, Queerteater Komonq, Nycirkus, Teaterfestival i Sibirien, Robert Cossa argentinsk dramatiker. Pjäsen 3+1 av Jonna Nordenskiöld.

    nr 96 (2/00) 47:-
  • 97Angereds Teater

    Katarina Frostenson, Ny europeisk dramatik, Via Dolorosa, Moskva, Berlin, Paris.Pjäsen: Hongkonggarden av Lucia Cajchanová.

    nr 97 (3/00) 51:-
  • 98 Magnus Florin

    Tomas von Brömssen, Leif Stinnerbom, Maria Sundqvist, Dritëro Kasapi, Shakespeare, teaterfestivalen i Avignon. Pjäsen: Huset som Rut glömde av Eva Brise.

    nr 98 (4/00) 51:-
  • 99 Robert Wilson

    Jessica Liedberg på världsturné med Wilson, Profilteatern, Ögonblicksteater, Teater Cinnober i Göteborg, Kathakali, Edward Bond i Paris, teater i Schweiz. Pjäsen:

    Lyckodjuret av Ann-Charlotte Alverfors.

    nr 99 (5/00) 49:-
  • 100 Anja Lundqvist

    Björnjaktsfestival i Helsingfors, lider Teaterhögskolorna av utseendefixering, bildreportage om dockteatern Sesam.Pjäsen: Olof Palmes leende av Malin Lagerlöf.

    nr 100 (1/01) 50:-
  • 101 Mattias Andersson

    Moomsteatern, Teater Overground och Barnens Underjordiska Scen. Postkolonialt perspektiv på Margareta Garpes pjäs Hannas Midsommar. Krönika från Berlin. Pjäsen: Palme dör innan paus av Stefan Lindberg.

    nr 101 (2/01) 53:-
  • 102 Teater Bhopa

    Martina Montelius, barnteaterexport, Teaterbiennalen, Polsk teatervåg, teaterutbild-ningar i Sverige, Chile, Ryssland. Pjäsen: Jag växte upp inbäddad i spenavarm kattsand, älskad bortom allt förnuft av Martina Montelius.

    nr 102 (3/01) 53:-
  • 103 San Clemente

    Karina Hollas San Clemente på Giljotin, Philip Zandén som Albert Speer, Willy Kyrklunds Tvåsam , Pusterviksteatern, festivalindustrin, två nya franska dramatiker . Pjäsen: Klister av Mats Kjelbye.

    nr 103 (4/01) 51:-
  • 104 Teaterkritiker

    21 sidor om teaterkritik. Analys av 30 års Staffan Göthedramatik, mimgruppen Nio Liv, skådespelaren Tobias Hjelm, BITEF-festivalen i Belgrad. Pjäsen: Flickor av Sisela Lindblom.

    nr 104 (5/01) 53:-
  • 105 Sagan om Orestes

    Hur går det till på en audition? Nya teaterchefer i Helsingborg och Malmö, Birgitta Englin, Marianne Goldman, Castorfs Flykt , Kia Berglund. Pjäsen: Flygaren av Lisa Ydring.

    nr 105/106 (1-2/02) 70:-
  • 107 Performance-primadonnan

    Charlotte Engelkes, Andreas Boonstra, Tyst Teater, David Bolander, teater i München, Dansk kulturpolitik, dramatikerworkshop i Makedonien. Pjäsen: Sängkamraten av Jacob Hirdwall.

    nr 107 (3/02) 55:-
  • 108 Skottes musikteater

    Australien, scenografen Heidi Saikkonen, Göteborgs stadsteater, The Wooster Group, Den första 11 september pjäsen, Sibirien. Pjäsen: Var man av Greta Sundberg.

    nr 108 (4/02) 50:-
  • 109 Skådespelare och skådespeleri

    Gunnilla Röör, Erland Josephson, Elisabet Carlsson, Suzanne Osten, Anna Carlsson, Astrid Assefa.

    Nr 109 (5/02) 50:-

Jag vill köpa ovanstående förkryssade tidningar

(Tidningarna skickas med faktura, inom Sverige tillkommer en portoavgift på 10:- per beställning, till övriga världen debiteras ordinarie porto. )

Namn

e-post

Gatuadress

Postnummer och ort

Ev kommentarer

ANNONSER
ANNONSER
Dramatik på liv och död!

 

SÖKES: Dramatik på liv och död! Och dramatiker som vill synas på Bokmässan.

 

Eftersom årets tema på Bokmässan är dramatik håller vi på att utforma en programpunkt vars primära syfte är att stärka dramatikens ställning och visa på konstformens kraft och potential. I ett stämningsfullt sammanhang där text kombineras med musik vill vi lyfta fram svenska dramatiker, via deras verk, inför Bokmässans besökare. Formen blir en iscensatt reading med fem skådespelare och två musiker.

 

Till detta söker vi nu utdrag eller scener på 2–15 minuter ur pjäser skrivna på svenska, i olika genrer av dramatiskt skrivande. Temat för texterna ska vara kopplat till Gud eller existensen, till de starkaste och djupaste frågorna som gör oss till människor. Gud kan, i denna kontext, få vara andlighet, kärlek och tröst men också tvivel, ambivalens och konflikt.

 

Vi hoppas att du vill vara med och hjälpa oss att hitta de allra starkaste och mest intressanta pjästexterna som finns därute så att vi gemensamt kan få Bokmässans besökare att inse att de behöver mer dramatik i sina liv! <3

 

Du får skicka in så många bidrag du vill, ur egna och andras texter! Vi kontaktar de dramatiker som blir utvalda med frågan om de vill medverka med sin text och hur de vill bli presenterade i det programblad vi planerar att trycka. Detta är ett ideellt initiativ och ett icke vinstdrivande projekt med stöd från Svenska kyrkan, Bokmässan och Teatertidningen, därför kan ingen ekonomisk ersättning utgå, men de utvalda dramatikerna kommer att marknadsföras i allt material kring projektet. Urvalet sker löpande från april och framåt.

 

Skicka ditt/dina bidrag till: cruzliljegren@gmail.com

 

TACK!

Stöd Teatertidningen!
Stöd Teatertidningen!
Här kan du swisha din gåva
Här kan du swisha din gåva
Löpande prenumeration

 

Det finns nu möjlighet att välja en löpande prenumeration, där kostnaden dras varje månad. Du betalar bara en krona första månaden, sedan tjugofem kronor per månad. Och du kan avsluta din prenumeration när du vill. Beställningen gör du via vårt prenumerationsformulär. Välj ”Löpande prenumeration” och sedan ”Återkommande kortbetalning”:

Nätverkstan Kulturtidskrifter (premium.se)

 

 

 

Scenpasset

Alla Riksteaterns medlemmar får rabatt på en ettårig prenumeration (fem nummer) av Teatertidningen. Erbjudandet gäller både papperstidningen och vår digitala utgåva.

Månadens citat

»Man hör ibland påståendet: ›Skådespelaren är sitt eget instrument.‹ Ingmar Bergman drog på sin tid till med att likna sin favoritskådespelerska vid en Stradivariusfiol. Bilden förutsätter väl att det är regissören själv som för den välhartsade stråken, gnider och knäpper. Jag anser att Bergman pratade i nattmössan.«

 

Staffan Göthe

 

Folkoperan