Senaste numret
Vart är dramatiken på väg?
Det här dubbelnumret har vi vikt till temat dramatik, sett från olika håll: dramatikernas, dramaturgernas, konstnärliga ledarnas, skådespelarnas … Våra svenska scener fylls ofta av dramatiseringar av böcker och filmer, men hur ser läget ut för den nyskrivna dramatiken?
Henrietta Hultén har frågat dramaturgerna Emma Meyer Dunér, Anton Elmgren och Jani Lohikari om hur deras teatrar förhåller sig till spontant insända manus och pjäsidéer. Vad för typ av pjäser tar sig igenom nålsögat och blir uppsatta? Hultén har även intervjuat Anders Duus, lektor i dramatiskt skrivande på Stockholms konstnärliga högskola, om hur arbetsmarknaden ser ut för nyutexaminerade dramatiker och dramaturger.
Anna Hedelius har i sin tur intervjuat de konstnärliga ledarna Mattias Andersson, Sophia Artin, Petra Brylander, Rikard Lekander och Linda Zachrison, om vilken plats nyskrivna texter ges på deras teatrar. Hedelius har även samtalat med skådespelarna Annika Hallin och Johan Holmberg samt dramaturgen och dramatikern Jacob Hirdwall om hur det skiljer sig för skådespelare att gestalta dramatiseringar av romaner och filmer jämfört med pjäser som är skrivna direkt för scenen.
Vad kännetecknar egentligen bra dramatik? Det har Isabel Cruz Liljegren och hennes dramatikerkollegor Jörgen Dahlqvist, Ellen Knutas, Åsa Lindholm och Sinna Virtanen försökt sätta ord på genom att välja ett kort utdrag ur varsin svensk pjäs och utifrån dessa visa på hur dramatik med verkshöjd är skriven.
Hur ser dramatikers arbetsvillkor ut och vad brottas de med i sin skrivvardag? Sigrid Herrault har intervjuat Camilla Blomqvist, Johanna Emanuelsson, Gustav Tegby och Dag Thelander om detta. Herrault har även intervjuat den amerikanska dramatikern och scenkonstnären Raquel Almazan om hur dramatiker och deras arbetsförhållanden påverkas av Trumps kulturpolitik i dagens USA.
|
Foto: Ola Kjelbye
Polisteatern är en liten scen i Stockholm som är inriktad på gestaltade läsningar av pjäser. Birgitta Haglund har träffat Nina Bennet Crafoord som driver teatern. Haglund har även intervjuat Emma Behrendtz som är ansvarig för den digitala pjäsbanken DramaDirekt där både branschfolk och allmänheten kan botanisera bland 1400 pjäser.
Vidare har Svante Aulis Löwenborg samtalat med fackförbundet Scen & Films ordförande Simon Norrthon om kulturpolitik och hur teatrars ekonomier blivit alltmer ansträngda när den svenska regeringen prioriterat att satsa på försvaret och att motverka kriminaliteten.
Rikard Hoogland, docent i teatervetenskap, rapporterar från årets Theatertreffen i Berlin, en stad vars kulturliv kommer krympa framöver på grund av kraftiga nedskärningar i kulturstödet.
I numrets pjäs Teorier om människan visar dramatikern Bereket Hailemariam på språkets tillkortakommanden och väcker frågan hur vi ska kunna höra varandra när vi alla bär på våra egna inre skrik.
|