Skådespeleri i blickpunkten

 

 

 

Det här dubbelnumret har temat skådespeleri. Tio skådespelare ur olika generationer kommer till tals om sitt yrke och möjligheterna att utöva det – i artiklar de skrivit själva, i samtal och i intervjuer.

 

Staffan Göthe, skådespelare, dramatiker och numer även hedersdoktor, har bearbetat den föreläsning han höll när han promoverades vid Luleå Tekniska universitet. Han startar med Tintomara och avslutar med damen på Nordpilen, för att illustrera vad skådespeleri handlar om, enligt honom. 

 

Skådespelaren Sofia Rönnegård skriver om hur det att sätta ord på sitt yrke i tre längre essäer som hon skrivit tidigare, har fått henne att börja reflektera på ett nytt sätt kring skådespeleri. Hon väver in utdrag ur alla tre essäerna i sin artikel.

 

Numret innehåller även två samtal. I det ena av dem möter Anna Hedelius skådespelarna Alexandra Zetterberg Ehn och Amanda Jansson, som diskuterar hur livet på teatern har förändrats under senare år. I det andra träffar Sara Beer skådespelarna Sten Ljunggren och Marika Lindström för att tala om hantverket i deras yrke.

 

Sara Beer har även intervjuat fyra yngre skådespelare – Alexandro Soltani, Karolina Mindell Kidanu, Nina Dahn och Joel Adrian Valois – som ganska nyligen lämnade sina teaterhögskoleutbildningar och har tagit sig ut i yrkeslivet.

 

Fotografen Roger Stenberg har gett ut en fotobok där han skildrar sina tjugo år på Dramaten. Vi publicerar några av dessa bilder, där bland annat några kända skådespelare porträtteras, tillsammans med en intervju.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto: Roger Stenberg

 

 

Dramatikern Jon Fosse brukar vara sparsam med intervjuer, men Svante Aulis Löwenborg har lyckats få ett samtal med honom, där han bland annat talar om skådespeleri. Aulis Löwenborg har även intervjuat den ungerska regissören Ildikó Gáspár om den maktkamp som pågår inom teatern i Ungern. Vidare rapporterar Rikard Hoogland, sin vana trogen, från årets Theatertreffen.

 

I vår scenkonststafett skriver ljusdesignern Ellen Ruge om hur Maria Gebers kostymer i operan Turandot (Finlands nationalopera och Malmö opera) samspelade med scenografi och ljus, medan Maria Geber lyfter fram patineraren och färgaren Ing-Britt Sundins betydelse för det visuella uttrycket i Gösta Berlings saga på Kulturhuset Stadsteatern.

 

I numrets pjäs Gå sin väg skildrar författaren och dramatikern Helena von Zweigbergk hur svårt det kan vara att ta de slutgiltiga stegen och släppa taget om människor som betytt mycket för en. Att gå vidare.

 

 

 

ANNONSER
ANNONSER
Dramatik på liv och död!

 

SÖKES: Dramatik på liv och död! Och dramatiker som vill synas på Bokmässan.

 

Eftersom årets tema på Bokmässan är dramatik håller vi på att utforma en programpunkt vars primära syfte är att stärka dramatikens ställning och visa på konstformens kraft och potential. I ett stämningsfullt sammanhang där text kombineras med musik vill vi lyfta fram svenska dramatiker, via deras verk, inför Bokmässans besökare. Formen blir en iscensatt reading med fem skådespelare och två musiker.

 

Till detta söker vi nu utdrag eller scener på 2–15 minuter ur pjäser skrivna på svenska, i olika genrer av dramatiskt skrivande. Temat för texterna ska vara kopplat till Gud eller existensen, till de starkaste och djupaste frågorna som gör oss till människor. Gud kan, i denna kontext, få vara andlighet, kärlek och tröst men också tvivel, ambivalens och konflikt.

 

Vi hoppas att du vill vara med och hjälpa oss att hitta de allra starkaste och mest intressanta pjästexterna som finns därute så att vi gemensamt kan få Bokmässans besökare att inse att de behöver mer dramatik i sina liv! <3

 

Du får skicka in så många bidrag du vill, ur egna och andras texter! Vi kontaktar de dramatiker som blir utvalda med frågan om de vill medverka med sin text och hur de vill bli presenterade i det programblad vi planerar att trycka. Detta är ett ideellt initiativ och ett icke vinstdrivande projekt med stöd från Svenska kyrkan, Bokmässan och Teatertidningen, därför kan ingen ekonomisk ersättning utgå, men de utvalda dramatikerna kommer att marknadsföras i allt material kring projektet. Urvalet sker löpande från april och framåt.

 

Skicka ditt/dina bidrag till: cruzliljegren@gmail.com

 

TACK!

Stöd Teatertidningen!
Stöd Teatertidningen!
Här kan du swisha din gåva
Här kan du swisha din gåva
Löpande prenumeration

 

Det finns nu möjlighet att välja en löpande prenumeration, där kostnaden dras varje månad. Du betalar bara en krona första månaden, sedan tjugofem kronor per månad. Och du kan avsluta din prenumeration när du vill. Beställningen gör du via vårt prenumerationsformulär. Välj ”Löpande prenumeration” och sedan ”Återkommande kortbetalning”:

Nätverkstan Kulturtidskrifter (premium.se)

 

 

 

Scenpasset

Alla Riksteaterns medlemmar får rabatt på en ettårig prenumeration (fem nummer) av Teatertidningen. Erbjudandet gäller både papperstidningen och vår digitala utgåva.

Månadens citat

»Man hör ibland påståendet: ›Skådespelaren är sitt eget instrument.‹ Ingmar Bergman drog på sin tid till med att likna sin favoritskådespelerska vid en Stradivariusfiol. Bilden förutsätter väl att det är regissören själv som för den välhartsade stråken, gnider och knäpper. Jag anser att Bergman pratade i nattmössan.«

 

Staffan Göthe

 

Folkoperan