Birgitta Haglund

1 2 3 27

Frida Röhl recenserar avhandling av Carina Reich

 

 

 

 

 

 

 

 

(OM COTEUREN) – Regifunktion i omvandling genom samskapande processer
Carina Reich
Stockholms konstnärliga högskola, avdelningen för performativa praktiker, Stockholm 2024, 222 SID

 

Det är i barndomen Carina Reich landar i slutet av sin avhandling. Och i Gullaskruv hos sin morbror Charles, i barndomsbilder som kommer tillbaka till henne som »oredigerade stumfilmer«, i berättelsen om hennes mormor som auktionerades bort i ett glömt Sverige, hur andra släktingar blev luffare som kanske var följeslagare med Harry Martinsson. Även om hon försöker utgå från en reflekterande forskarposition återkommer hon till sitt ursprung. Hennes personliga rötter går som en tunn röd tråd i periferin av hennes avhandling, vilket ger berättelsen om samskapad scenkonst en viktig dimension. Att vara ett konstnärligt subjekt tillsammans med andra.


Carina Reich är en av de stora namnen inom den scenkonst som närmat sig performancekonsten i Sverige. Tillsammans med Bogdan Szyber har de som duon Reich+Szyber gjort många omtalade verk både i Sverige och internationellt. Nu har Carina Reich skrivit en avhandling på Stockholms konstnärliga högskola som fått titeln (Om Coteuren) – Regifunktion i omvandling genom samskapande processer. Ordet coteur står för en »regifunktion som kombinerar en biografiskt grundad regiposition med öppenheten i samskapande processer och som omformas i och med plats, medarbetare och sammanhang och ur detta sammanhang skapar originalverk«.


Det handlar om att få med alla röster och alla kompetenser i skapandet. Processer där berättelsen ska skapas istället för att tolkas. »Processen som helhet är verket« skriver hon i sin inledning.


Efter sin utbildning på mimlinjen i Stockholm kastas hon ut på en totalt underfinansierad marknad. Av nöd börjar hon och andra jämnåriga att skapa egna projekt. En period som hon återkommer ofta till där de gör egna föreställningar och happenings på Galleri BarBar och andra ställen. Jag får bilden av en konstnärlig gemenskap som efter gruppteatern på 1970-talet söker sig nya uttryck, i dekonstruktion, i blandningen av populärkultur och filosofi, där konst och teater och musik som uttryck är likvärdiga varandra, där uttrycket är allt och yrket eller konstformens bevarande intet. Det inger en känsla av frihet att läsa om den här perioden, en tid av konstnärligt mod och ett prövande som gett henne och många av hennes jämnåriga kraft och möjlighet att utvecklas som konstnärer. Gissningsvis så har de inte alltid formulerat sina processer utan föreställningarna har fått tala för sig själva. I denna avhandling försöker Reich formulera processerna bakom den så kallade samskapade scenkonsten och sin egen roll i dessa.


När hennes berättelser efter några kapitel befrias från universitetets språk och form får jag kontakt med ett konstnärskap som gör mig nyfiken. Att dessa ramar kring den konstnärliga forskningen fungerar som en stängd ridå istället för en öppen arena ska inte recenseras här, men jag efterlyser den diskussionen.


Carina Reichs forskning består av fem iscensättningar, reflekterande texter och dokumentationer av processkrivande, fyra manus, videos och fotografier. Hon genomför också fyra expositioner, ett slags konstnärligt gestaltade seminarier. Utöver frågeställningen kring regifunktionen utforskar hon en »iscensatt frånvaro«.


Hon citerar Peter Brook i sin prolog: »A live performance is an event for that moment in time, for that audience in that place – and it’s gone. Gone without a trace.« Utifrån den tanken gör hon verket And it’s gone – det försvunna ögonblickets arkiv som visades på scenkonstmuseet i Stockholm. En utställning som tolkar det omöjliga i att bevara scenkonst. Men ändå ser jag hennes föreställningar för mitt inre när jag läser om dem. Många av dem är väldigt starka. Jag fastnar för Sandra Medinas dans i verket Unknown Pleasures. För hennes berättelse om att hon inte har så många egna rörelser. Egentligen har hon bara kommit på en enda, allt annat är bara lånat. I en annan scen står Carina Reich och hennes kumpan Bogdan Szyber med masker och diggar takten. I en senare föreställning ute på den småländska landsbygden kommer han igen, hennes nära följeslagare Bogdan Szyber, som isbjörn på ett Folkets Hus-möte. Men den här avhandlingen handlar inte om deras samarbete, den handlar om hennes egen mångåriga praktik som iscensättare av samskapade verk.

 

 

Synen på scenkonst, på det kollektiva skapandet, behöver breddas om vi vill vara med på den internationella arenan.

 

 

När hon som barn är ute på en orientering fantiserar hon om en flicka som sjunker genom sankmarken, fantasin blir till verklighet och hon utbrister att det är någon som skriker, orienteringen avbryts och det börjar sökas efter ett barn på mossen. Men ingen saknas. Flickan på mossen finns inte i verkligheten, men i glappen mellan fiktion och verklighet finns hon. Som vuxen konstnärlig forskare gör Reich tvärtom, hon plockar bort en del ur verkligheten. I en av de fyra expositionerna framför hon The Temptations låt Just my imagination men utan leadsinger, det är bara körsången som hörs.


Frånvaron synliggör inte bara det som gömmer sig i skuggorna, frånvaron synliggör också det som är frånvarande. Ett intressant konstnärligt grepp som för tankarna till Brecht och den ryska idén inom litteraturen kring främmandegöring.
I en sekvens beskriver hon hur hon lyssnar på en deltagares berättelse, men intresserar sig mer för deltagarens rörelser och uttryck än själva berättelsen. I hennes blick blir berättandet själva berättelsen.


Carina Reich frågor känns autentiska. Hon beskriver även misslyckanden, svårigheter med att skapa tillsammans, att kommunicera, att kompromissa men ändå fortsätta att vara ett konstnärligt subjekt, en avsändare. Hon beskriver avsaknaden av samtalsform för att mötas när det uppstår kollegiala konfrontationer. Hon vänder sig till den sokratiska dialogen och Bengt Molanders beskrivning av den: »I den sokratiska dialogen gäller det inte i första hand att försvara ens egna åsikter och kritisera vad andra människor tror. Det väsentliga är att komma till klarhet om sig själv, sina tankar, sin kunskap, okunskap och så vidare tillsammans med andra och då också komma till klarhet om andra. Det är en ömsesidig upplysnings- och reningsprocess, samtidigt som en förståelsegemenskap befästs.«


Konstnärliga processer är ett utmärkt forskningsunderlag i en tid där ekonomiska intressen och slimmade organisationer ska härbärgera även den scenkonst som gör anspråk på intuitivt och kollektivt skapande, som låter slutmålet vara rörligt, som ser resan som en lika stor del av verket. Institutioner där tid är pengar, där fast anställda yrkesprofessioner ska sättas i rörelse, där politiker har ställt krav på publika eller innehållsliga resultat. Det »auteurskap« som Reich utforskar kan skapa stor konflikt med dagens institutioners processkartor. Men för en innovativ svensk scenkonst behövs detta samtal. Synen på scenkonst, på det kollektiva skapandet, behöver breddas om vi vill vara med på den internationella arenan.


Carina Reich skriver att hon sväljer skammen av jag-centrering och börjar söka utifrån en personlig erfarenhet av frånvaro. Jag tror att det är det som gör hennes avhandling sann, i kontaktytan mellan gruppen och individen, mellan den personliga livserfarenheten och kompromisserna som krävs i ett kollektivt skapande, mellan rötterna i den småländska landsbygden och Stockholms avantgardescen på 1980-talet – det är där frågeställningen om det sceniska samskapandet bränns.


Och trots att det är Carina Reich som har skapat dramaturgin i sin performance på Folkets Hus i Gullaskruv där ortsbefolkningen medverkar är det i det mötet hon uppstår för mig. Det är så hon söker skapa en möjlig konstnärlig utsiktspost, med både sin egen berättelse och i samskapandet med befolkningen. And it’s not all gone without a trace. Även om scenkonsten bara går att uppleva i nuet fortsätter berättelsen, genom Carina Reichs avhandling, genom den samskapade scenkonst som ännu inte finns. Jag ser fram emot den.

 

Frida Röhl

 

 

Recensionen är publicerad i nummer 4–5/2024, som finns att beställa här: Köp våra tidigare nummer – 09/- | Teatertidningen

 

 

 

 

 

 

 

Alkemi långt bortom beräkningar

 

 

 

 

Bogdan Szyber utför i sin performance ”Fool’s Errand: An Alchemical Sonata”, på Konträr, en ritual där han åkallar alkemisternas magiska experiment. Foto: Anders Thessing

 

 

 

 

Vad gör man när ens avhandling inom konstnärlig forskning mot alla odds blir underkänd? Man skapar, likt konstnären Bogdan Szyber, ett performanceverk som utgår från avhandlingen och framför det på Konträrs scen i Stockholm. Här skriver kulturjournalisten Hedvig Weibull om hur Szyber i Fool’s Errand: An Alchemical Sonata lyfter erfarenheten av att bli förödmjukad offentligt, liksom sorgen över att inte lyckas med sina föresatser.

 

 

»The owls are not what they seem.« Minns ni den repliken, från tv-serien Twin Peaks? Det är the log lady, en märklig kvinna som bär omkring på ett vedträ i famnen som om det vore ett husdjur, som erbjuder publiken den här ledtråden. Eller är det kanske ett hotfullt omen? Vill hon att vi ska tvivla på våra sinnen, på det vi hör och ser i serien? Eller vill hon rikta vår misstänksamhet mot den kategori som vi till vardags kallar »ugglor«?


I en suggestiv och märklig ritual som åkallar alkemisternas magiska experiment återvände Bogdan Szyber till sin avhandling Fauxthentication: Art Academia and Authorship (or the site-specifics of the Academic Artist) våren 2024. Då hade det gått nästan fyra år sedan den på ett uppseendeväckande sätt blev underkänd i sista sekunden av en extern jury som final på hans disputation, vilket lämnade många stora frågor efter sig. Hur kunde juryn ha en så diametralt annan uppfattning om forskningen jämfört med opponenten och handledaren? Och vad var det egentligen i forskningen som juryn motsatte sig?


I performanceverket Fool’s Errand: An Alchemical Sonata behandlar Szyber den fysiska artefakten från avhandlingsarbetet, boken, som en ingrediens med magiska krafter. Szyber placerar den ovanpå en timglasformad flaska, tänder eld på den och låter flagorna falla ner i flaskan. Askan blandar han sedan till en målarfärg och med stor precision målar han sedan konturen av en pipa på en pizzadeg och signerar målningen, innan han sätter tänderna i den. Det smular. Mycket. Smulorna faller prasslande till golvet.

 

Att måla konturen av en pipa är ingen oskyldig historia. Bogdan Szyber ekar Renée Magrittes ikoniska målning Bildernas bedrägeri där Magritte målat en brun pipa liksom texten Ceci n’est pas une pipe, ”det här är ingen pipa”, under.

 

»Jaså är det inte?« undrar betraktaren kanske. Vad är det då?

 

Surrealisten Magritte understryker hur vi människor allt som oftast vill fylla i, förstå och kategorisera våra sinnesintryck. En pipa är en pipa och en ros är en ros. Men en målad pipa är inte vad den verkar vara. Den är förstås – som material betraktad – enbart ett stycke underlag och färg.

 

Bogdan Szybers hänvisning till Magritte ger oss två ledtrådar in i Fool’s Errand. Mitt på scen placerar han vår mänskliga svarsförmåga. Vår förmåga att gå i dialog, att tolka och fylla i tecken, falla varandra i talet, skapa förståelse och fördjupa samtal på sätt som vi tror är ömsesidiga. (Kan det ha varit så han upplevde arbetet med sin avhandling fram till disputationens brutala final?)

 

Men i målningen av pipan finns också kravet på publiken att bortse från det inlärda. Ja, du ser vad det föreställer, men dina sinnen bedrar dig alltid på minst ett plan.

 

Och som för att bevisa det, äter Bogdan Szyber sedan upp sin pipmålade pizza.
Det är skrämmande när man inte längre kan lita på de kategorier som ens sinnen är vana vid att röra sig i. Och det är likaledes skrämmande när man inte kan lita på att sinnet uppfattar kategorierna som beständiga. Det kan ge samma känsla av oberäknelighet som en tv-serie som Twin Peaks gör.

 

Kanske var det så det kändes att arbeta intensivt med ett ambitiöst konstnärligt forskningsarbete under många år, bara för att i sista stund se allt man strävat efter pulvriseras, ja, tuggas sönder, av främmande människor inför en handlingsoförmögen publik, i direktsändning.

 

 

Friheten att utforska kommer till priset av förlusten av trygghet.

 

 

I Fool’s Errand darrar Bogdan Szyber inte på manschetten. Han tar kraft från de fyra elementen, ett i taget (dammsugaren symboliserar luften, elden är påtaglig, badkarsvattnet blött och av den brända askan blir det jord). Och han gör upp med sin egen avhandling. Med betryggande kroppskontroll förkroppsligar han både erfarenheten av att bli förödmjukad offentligt, och sorgen över att inte lyckas med det man föresatt sig. Det är fint när Szyber bjuder publiken på sådant som närmast liknar ett practical joke. Som när han noggrant och försiktigt sätter sig på en klassisk kontorsstol med pizzan i handen och precis ska hugga in, men får avbryta. För stolen sjunker neråt med ett ordentligt ryck och studsar till. Som om stolen i sig säger: »Du trodde att du sjunkit lågt, men du ska allt få sjunka ännu lägre.«


Fool’s Errand förkroppsligar många av de frågor som bra performancekonst ställer på sin spets. Vad händer när vi inte längre använder oss av våra invanda och välkända parametrar för att mäta kvalitet? I scenkonst, eller konst i stort? Vilka berättelser och erfarenheter uppenbarar sig då? Och hur ska den som arbetar med performance stå ut med att sakna fasta punkter i form av färdiga kriterier, yttre garanter (som akademiska titlar) mot vilket arbetet kan mätas? Friheten att utforska kommer till priset av förlusten av trygghet.

 

Samtidigt hävdar Fool’s Errand en annan viktig ståndpunkt, att en prövande kontakt mellancmänniskor är ett möjligt alternativ till att hävda dominans eller att gå i konflikt. Istället för att diskutera vem som har rätt att bedöma ett verk, eller tvärsäkert uttala sig om ett verk, kan kontakten mellan aktören, musikern, ljussättaren, publiken och kritikern vara öppen. Vara associativ och prövande där alla parter kan vilja se bortom det inlärda.

 

Hur lyckas då Bodgan Szyber förmedla den öppenheten? Framför allt genom att vara så generös med sig själv och bjuda på att underhålla publiken och driva med all den längtan som lett honom till den här punkten, till det här verket. I slutet av föreställningen genomför Szyber, som är en skolad dansare med perfekt gehör på scen, en udda och obekväm pardans med en uppblåst grinande docka. Det är en scen som väcker ömhet framför övertygelse och som talar till publikens sympati snarare än vår förmåga att sortera in dansen i en färdig kategori.

 

 

 

Innan Bogdan Szyber sätter tänderna i en pizza har han målat konturerna av en pipa på pizzadegen – ett motiv som för tankarna till Renée Magritte. Foto: Anders Thessing

 

 

 

Genom att återvända till sin avhandling adresserar Szyber också centrala frågor om dramaturgi. Hur kan scenkonstnären utforma en vändpunkt? I en teaterföreställning är vändpunkterna ofta metodiskt placerade för att överraska, kanske skrämma eller förtjusa publiken för att leda publiken genom en rad känslor, ofta fram till en sensmoral eller kanske en försoning. Inom performance kan vändpunkterna helt lysa med sin frånvaro. Stämningen kan vara förtätad utan att resultera i någon klimax.

 

Och vad säger de olika formerna av scenkonst om livet? Kan du i det liv du lever någonsin ana en vändpunkt innan den kommer? Kan begäret, efter att lyckas med en disputation, eller glänsa på en scen, eller nå fram till en annan människa, någonsin ta slut? Och hur hanterar du en förödmjukelse eller ett nederlag?

 

Fool’s Errand hävdar hungern som drivkraft i livet; i föreställningen tar den sig ett konkret uttryck i form av den med aska målade pizzan. Men pizzan representerar också hungern efter återupprättelse, och hungern efter att få underhålla trots att man kanske inte fått sin drömroll. De tidiga alkemisterna längtade efter guld, och fick tåla nederlag på nederlag. Precis som de, behöver den som vågar arbeta med performance, eller som ser performanceverk som en del av vår levda verklighet, vara beredd på nederlag. Bogdan Szyber strävade nog inte efter att skapa guld av sin avhandling, utan efter en version av »de vises sten« i verket Fool’s Errand. Att hitta ett helande och livgivande elixir; drömmen om att kunna läka. Men precis som för alkemisterna finns den största belöningen kanske i det att inte kunna beräkna vart någonting är på väg.

 

Hedvig Weibull

 

 


Tips:
I K Special, SVT, visas den 6 december en film om Bogdan Szyber. Programmet finns tillgängligt på SVT Play från den 1 december 2024.

 

 

 

 

 

 

Följ med på festival

 

 

 

Fem artiklar i det här dubbelnumret med festivaltema tar avstamp i scenkonstfestivaler. Isabel Cruz Liljegren och Benjamin Wagner har båda besökt Avignonfestivalen, Cruz Liljegren för att intervjua spanska Angélica Liddell vars uppsättning Dämon – El funeral de Bergman inledde festivalen, medan Wagner intervjuade en av Belgiens mest omtalade skådespelare, Cédric Eeckhout, som medverkade i två uppsättningar under festivalen. Anna Hedelius tar oss med Festival d’Aix-en-Provence, och berättar om dess historia och årets höjdpunkter. Birgitta Haglund har dels besökt Festspillene i Bergen och intervjuat chilenska kompaniet Teatro La Re-sentida, som medverkade under festivalen och som är omtalade för sina politiskt laddade uppsättningar och kollektiva arbetsprocesser, dels varit på Göteborgs dans- och teaterfestival och där samtalat med tysksyriska Corinne Jaber om hennes Oh my sweet land och belgiska kompaniet Chaliwaté om Dimanche. Båda dessa uppsättningar närmar sig aktuella katastrofer – klimatförändringar och krigsflyktingar – men på olika sätt.


Birgitta Haglund skriver även om intimitetskoordinering och har träffat Malin B. Eriksson, Sveriges första intimitetskoordinator, liksom regissören Carl Johan Karlson och skådespelaren Razmus Nyström för att tala om arbetet med de intima scenerna i Arv, på Dramaten.


Sara Beer har träffat Unga Klara, som firar femtio år, och intervjuat dem om deras historia och framtid. Hon har även mött de tre initiativtagarna till seminarieserien Forum T på Turteatern, som vill utmana scenkonstens bildningskomplex. Medan Svante Aulis 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto: Ruth Walz

 

 

 

Löwenborg har träffat norska frigruppen De Utvalgte, som i sin senaste uppsättning tar sig an miljöskandaler i Norge.

 

Hedvig Weibull skriver om en perfomance av Bogdan Szyber, som han skapade som ett slags svar på att hans avhandling blev underkänd. Och Konträr skriver en krönika där de ger sin kulturpolitiska vision om framtiden.


I vår scenkonststafett skriver färgaren och patineraren Ing-Britt Sundin om kostymdesignern Lehna Edwalls betydelse för uttrycket i Våroffer på Kulturhuset Stadsteatern, medan Edwall beskriver hur dekormålaren Anneli Erikssons målningar påverkade stämningen i En handelsresandes död på Dramaten.


I numrets pjäs, Utbrända själavårdare, skildrar skådespelaren och dramatikern Hampus Hallberg på ett tragikomiskt sätt hur stressigt det ofta är att vara präst, särskilt om man har problem med att sätta gränser.

 

 

 

 

 

Vi bär hennes fackla

 

 

 

Suzanne Osten under Dramatens höstsamling den 18 augusti 2015, där hon presenterade sin uppsättning av David Grossmans ”Fallen ur tiden”. Foto: Wikimedia Commons/Frankie Fouganthin

 

 

 

 

Dramatikern och regissören Karin Parrot-Jonzon är en av många som i starten av sin bana fångats upp av Suzanne Osten och getts en plattform för att sedan kunna ta steget vidare in i teatervärlden. Här skriver hon några minnesord om vår nyligen avlidna teatergigant.

 

»Du får 24 timmar på dig att komma upp med en scenlösning. Klarar du det får du ta över regin!«. Hon sitter med benen upp på en stol bredvid skrivbordet. På en annan stol sitter hennes nära kollega och samarbetspartner, Per Lysander. Det är 1976 och jag har fått tillåtelse av henne att arbeta som regiassistent i en teaterproduktion på Klarateatern (som låg i ett annex till Kulturhuset), Emilia, Emilia, efter Reidar Jönssons populära bok, i en dramatisering av författaren själv. 


Kanske visste Suzanne vad hon gjorde när hon gav mig uppdraget. Det visade sig efter hand att det inte fanns några konstruktiva lösningar på hur manuset, som spände över ett helt kvinnoliv, skulle iscensättas. Scenerna gick från ett decennium till ett annat på ett ögonblick. Skådespelarna fick inga svar av regissören Ove Wall på sina kritiska och undrande frågor, fler och fler hoppade av, och när en eventuell inställelse av projektet kom på tal kallades jag in till chefsrummet.


Som i en film. Där satt de, rummet var säkert rökigt och belamrat av högar med manus och böcker. Jag var 27 år, hade misslyckats med att komma in på Dramatiska institutet, men var fast besluten att bli regissör i alla fall. Suzanne visste, efter att ha talat med skådespelarna varav några blivit mina vänner, att jag hade en lösning på gång. Så – jag fick 24 timmar på mig, sedan skulle jag presentera idén på Klarateaterns stora scen. Med blädderblock och filtpenna som det var på den tiden. I salongen: tio skådespelare med kritiska, trötta blickar. Men det gick vägen och föreställningen blev en liten framgång till slut.


Mitt första professionella regijobb. Och därefter kunde jag kalla mig regissör. Tack vare henne!


Denna dynamo, detta blixtrande intellekt, denna nyfikenhet utan slut på de stora livsfrågorna, denna extravaganta spännande kvinna, som gjord för den Stora Världen. Och ändå var det vi här på denna lilla plätt i världen som fick sola oss i hennes glans.


Men jag minns också Suzanne under en svårare period i hennes liv. Jag hade fått möjligheten att gå en exklusiv europeisk filmmanuskurs under Göteborgs filmfestival i början på 1990-talet. Där visades som läromaterial hennes film Tala! Det är så mörkt. Reaktionerna från de europeiska deltagarna var uteslutande negativa, till och med obehagligt aggressiva: Hur kunde man låta en nazist få gå i psykoterapi och därmed bli »förstådd«, kanske till och med förlåten. Allt i filmen var urdåligt dessutom, menade de. Stämningen efter visningen var skrämmande. Jag minns hur Suzanne och Niklas Rådström, som skrivit manuset, nästan fick fly därifrån. När jag talade med henne efteråt förstod jag att hon var djupt förtvivlad. Under samma period hade hon dessutom fått avslag på ett nytt filmprojekt.  


Men Suzanne Osten reste sig alltid, efter personliga eller yrkesmässiga motgångar. Hon blev en förebild för många av oss, även vad gällde denna outtröttliga kamplust. Som hon säger i SVT:s program K Special, där hon har porträtterats: »Jag tycker att jag har något att säga världen. Och jag gör det på detta sätt, genom teatern.«


I detta kan jag känna igen mig. På mitt lilla vis. Bredvid Suzanne var vi många som bleknade. Hon blev en gigant. Tomrummet efter henne är djupt, en krater, just nu som ett svart hål. Men ljuset kommer, vi är många som fått möta henne och vi bär hennes fackla.


Tack Suzanne!

 

 

Karin Parrot-Jonzon

 

 

 

 

 

 

Skådespeleri i förändring

 

 

 

 

Alexandra Zetterberg Ehn och Amanda Jansson. Foto: Anna Hedelius

 

 

 

 

 

I Gävles motsvarighet till Opéra Garnier i Paris har det spelats teater sedan 1878. En eftermiddag i maj träffar Anna Hedelius två nutida skådespelare i teaterns stiliga kafé. Alexandra Zetterberg Ehn har arbetat på svenska scener i 43 år. Amanda Jansson gick ut Teaterhögskolan för åtta år sedan. Livet på teatern har förändrats under dessa år. Men hur?

 

 

Anna: Välkomna, vi går rakt på sak. Berätta lite om era yrkesliv.

 

Alexandra: Jag kommer från Malmö och började dansa väldigt tidigt. Eftersom min balettskola hade koppling till Nils Poppe på Fredriksdalsteatern gjorde jag audition där när jag var 15 år. Jag fick jobb längst bak i baletten och var sedan kvar på teatern i tio år. Hans Bergström, en av regissörerna på Fredriksdal, såg mig och tyckte att jag skulle bli skådespelare. Jag fick en roll i hans Riksteateruppsättning av Hjälten på den gröna ön med Benny Fredriksson som hjälten och premiär här i Gävle.

Efter den turnén kände jag att teater nog inte var något för mig, men jag fick större och större roller, så jag hoppade av sista året på gymnasiet för att bli skådespelare. Så småningom kom jag in på scenskolan i Göteborg, där jag gick åren 1990–1994. Under spexet i ettan uppmärksammade Eva Bergman vår klass och sa att hon ville ge oss jobb på Backa teater då vi gått ut skolan. Det gjorde att klassen blev en grupp redan från början.

Jag var kvar på Backa i många år. Under en röstkurs för Mirka Yemendzakis i Grekland träffade jag Tanja Svedjeström (numera Lorentzon), som skulle göra praktik i En Midsommarnattsdröm och hon rekommenderade mig för regissören Peter Oskarson. Jag hade ingen aning om vem Peter var, men han kom till Backa och frågade om jag ville åka till Kina och hoppa in i produktionen. Det ville jag ju gärna, och det var så jag hamnade på Folkteatern Gävleborg.

Jag blev kvar, bland annat under den tid då Träteatern i Järvsö blev till som scen. Efter första barnet kom jag till Unga Klara, där jag också stannade länge. Under mina år som frilansare har jag nog jobbat på de flesta teatrar – i Göteborg, i fria grupper och på många privatteatrar, men också haft perioder av arbetslöshet. Nu har jag varit fast på Folkteatern Gävleborg i några år.  

Mitt liv på teatern har alltså pågått sedan jag var 15. Fortfarande älskar jag det lika mycket, eller nästan ännu mer. För mig har teater alltid varit familj.

 

Amanda: För mig ser det lite annorlunda ut. Jag kommer från Skärplinge, utanför Gävle. Jag visste väldigt tidigt att jag skulle bli skådespelare, trots att jag inte hade någon kontakt med teatern. Jag var väldigt ängslig och mammig när jag var liten, men då jag var sju år skulle klassen åka till Dramaten för att se Mio min Mio. Det kändes läskigt att åka till Stockholm. Jag gjorde det ändå och det var det häftigaste och maffigaste jag hade gjort.

Jag tittade också mycket på tv-serier och filmer och kände mig dragen till den världen. När det var dags för gymnasiet övade jag in en monolog ur Hänga ut av Sara Kadefors och sökte till det estetiska programmet på Vasaskolan här i Gävle.

När jag kom in visste jag ingenting om teater, trodde väl att det handlade om att sätta upp olika pjäser. Jag hade ingen aning om att det fanns ämnen som röst, rörelse, att vi lärde oss ett hantverk och arbetade med tillit, närvaro och trygghetsövningar.

Efter studenten jobbade jag ett år på kärnkraftverket i Forsmark och ett år med ett teaterjobb i Gävle. Sedan gick jag Fridhems folkhögskola och så småningom kom jag in på Teaterhögskolan i Luleå. Jag hade sökt till de olika teaterhögskolorna många gånger tidigare, men det var inte förrän jag kom in i Luleå som jag kände mig redo. Under tiden hade jag jobbat med helt andra jobb, som personlig assistent, på lager och som administratör. Även efter Teaterhögskolan har jag haft andra jobb och när jag gick ut och blev arbetslös uppstod ett tomrum. Det var skitjobbigt att plötsligt stå utan sammanhang.

Så småningom lossnade det lite, jag fick jobb på Molièreensemblen i Stockholm, Teater Martin Mutter i Örebro och Playhouse i Stockholm. Jag har också filmat en del. Rollen i Jag for ner till bror på Teater Västernorrland är min första på en länsteater. Det är något helt nytt! Att jobba på ett ställe som har arbetstider och betalar OB-ersättning! Sådant har det inte varit tal om tidigare.

 

 

Jag ömmar för ensamma människor och kan jag få någon att känna sig mindre ensam är det helt underbart. 

Amanda Jansson

 

 

Anna: Har jag rätt i att teatern var mer av ett kollektiv tidigare, att det var gruppen eller familjen, som Alexandra kallade det, som räknades? 

 

Alexandra: Det kan nog stämma. Jag minns till exempel första premiären i Järvsö. Vi hade genomdrag på den nyskrivna pjäsen Ingen som jag och klockan tolv på natten sa Peter Oskarson: »Vi är inte klara, vi måste göra det igen.« Och det gjorde vi! Vi blev färdiga klockan fyra på morgonen efter två genomdrag. Det var dagen före midsommarafton, fåglarna kvittrade, morgonljuset föll över den otroligt vackra teatern, någon kom med mackor och öl. Den känslan går inte att byta ut för alla pengar i världen.  

Lite av den känslan finns nog kvar inom frigrupperna. Jag kan verkligen beundra dem. Det är inte mycket glamour, men de har något annat. I går var jag på Turteatern i Kärrtorp. Det var pappscenografi och helt jäkla smockat med folk. Det kändes så lustfullt. Med åren har det blivit mer och mer uppstyrt på institutionerna.

 

Amanda: Jag har inte det gamla att jämföra med. Men jag är förvånad över att vara i ett sammanhang där någon räknar timmar och att jag får övertidsersättning när vi turnerar. Som skådespelare är man van vid att jobba länge. Att någon håller koll på att man kanske har jobbat lite för mycket tycker jag är otroligt.

 

Alexandra: Den stora skillnaden mot förr är egentligen kulturpolitiken. På Folkteatern i Gävle kunde vi hålla på i ett år med förberedelserna inför en pjäs. Vi åkte till Indien, Kina, vi hade clownkurs och röstkurs. Den samlade kunskapen vi fick som ensemble kunde vi sedan använda i jättemånga år. Vi pratade aldrig om pengar.

 

Anna: Vilka arbetsplatser drogs du till då du var yngre, Alexandra?

Alexandra: Det var Backa, Folkteatern och länsteatrarna som lockade. Dramaten var inget ställe man ville till. Filmen var inte heller åtråvärd. Vi såg ner på vissa tv-såpor.

 

 

 

Amanda Jansson i ”Jag for ner till bror”, en dramatisering av Karin Smirnoffs romantrilogi, på Teater Västernorrland. Foto: Lia Jacobi

 

 

 

Anna: Amanda, du lockades inledningsvis av filmens värld?

Amanda:  Ja, men då jag började gymnasiet började jag tycka att film var fusk. Teater bygger på här och nu och att man verkligen litar på varandra, men i film går det ju att göra om. Men det har ändå alltid funnits ett driv i mig att hålla på med film. Därför har jag ansträngt mig själv för att höra av mig till castare.

 

Alexandra: När jag var yngre fanns inga castare. Det var inte heller samma filmindustri som det är nu. Jag fick visserligen erbjudanden, men jag upplevde att jag hade en lojalitet gentemot de teatrar jag tillhörde och ville inte svika. Nu har jag filmat lite grann och känner mig då alltid som den unga osäkra.

Jag kanske har varit lite för lojal ibland. Numera är det mer okej att säga ja till erbjudanden med inställningen »kul att jag får en roll och att det i och med det kommer nytt blod till ensemblen«. 

 

 

Anna: Amanda, hur upplevde du att ni under skoltiden rustades för verkligheten och arbetslivet? 

 

Amanda: Spontant skulle jag säga – inte alls. Vi hade besök av a-kassan och Teateralliansen. Så hade Imor Herrman (rollsättare, redaktionens anmärkning) ett block kring hur man presenterar sig själv.

 

 

Det är inte glamouröst, men när ungdomarna skriker som på en rockkonsert gör det mig väldigt lycklig.

Alexandra Zetterberg Ehn

 


Anna: Gjorde ni monologprojekt som slutproduktioner?

 

Amanda: Nej, monologprojekten kom ganska sent till Luleå. Däremot hade vi under andra året ett eget projekt som gick ut på att vi under sju till tolv minuter fick göra vad vi ville. Under den tiden insåg jag att alla projekt kan vara egna projekt, att det, även om jag spelar Shakespeare, fortfarande finns plats för mig och det jag tycker om. Det var en viktig uppenbarelse som jag har tagit med mig ut i yrket. I övrigt rustades vi inte så mycket för arbetslivet.

 

Alexandra: De monologprojekt alla teaterhögskolor nu har var nog inte från början tänkta som säljprojekt. Men med tiden har alla uppspel blivit skådespelarstudenternas sätt att visa upp sig för regissörer och castare. Min mardröm, när jag gick på skolan, var att göra ett monologprojekt.

På min tid fick det knappt komma några regissörer på uppspelen. Vi visade upp oss för lärare och kolleger i Göteborg, inga andra.

 

Amanda: I Luleå blev det oundvikligen mest folk från teatern och från Luleå som kom och tittade på våra produktioner, vilket var skönt. Jag kan bara föreställa mig vilken press det måste vara för studenterna i Stockholm att veta att det kan komma folk på vilken redovisning som helst. I Luleå fick vi jobba i fred. Det var först slutproduktionen vi visade upp och spelade i Stockholm.

 

Alexandra: Med åren har new management-tänket kommit in på teatrarna mer och mer. Idag sitter till och med skådespelare och kollar hur mycket det är sålt på föreställningarna. Det är något som har smugit sig in. Jag minns inte att man gjorde det förr och jag tycker inte att konstnärer ska börja tänka så utan istället på vad vi berättar. Föreställningarna blir inte sämre för att det kommer mindre folk. Det är mycket roligare om vi skiter i det.

Samtidigt upplever jag att det var mer uppdelat förr. Hela scenskoleperioden bad jag om ursäkt för att jag kom från Nils Poppe och inte hade läst Stanislavskij. Idag är jag stolt över att jag jobbade med så fantastiska människor när jag var ung, men på den tiden sågs det inte som fint.  

 

Anna: Utvecklingen är delvis positiv, som det verkar …

 

Alexandra: Världen är mycket större nu. Det finns fler möjligheter. Många kolleger åker till Los Angeles och filmar. Branschen är bred. Det går att göra musikal, en obskyr pjäs på Turteatern, en såpopera. Allt existerar sida vid sida.  

 

 

 

Alexandra Zetterberg Ehn i ”Kallocain”, som bygger på Karin Boyes roman, på Folkteatern Gävleborg. Foto: Nadja Sjöström.

 

 

 

Anna: Jag inbillar mig att drivkraften att spela teater tidigare var snarare kollektiv än individuell. Man ville spela teater för att påverka samhället. Finns det något kvar av det?

 

Alexandra: Det kommer att komma tillbaka. Vad är viktigt på riktigt? Det är lättare att känna att du är med och påverkar på de mindre teatrarna, där du får direkt respons. Står man, som jag, en meter från gymnasieungdomarna och spelar Kallocain, då känns kraften.

 

Amanda: I Jag for ner till bror har jag verkligen känt hur viktigt vårt arbete är. Föreställningen handlar om psykisk ohälsa, missbruk, misshandel och incest, det vill säga stigman som ofta förknippas med skam. I många familjer finns det någon som dricker för mycket. Att det syns på scenen och att människor sitter tillsammans i ett rum och tittar på det är otroligt kraftfullt. Jag ömmar för ensamma människor och kan jag få någon att känna sig mindre ensam är det helt underbart.

 

Alexandra: Jag skrev pjäsen Projekt: Mamma, baserad på min helt egna personliga historia. Många som såg den sa: »Det är min historia. Jag känner igen mig i allt.« Så jag tror verkligen på teaterns kraft. Är det något jag har gjort är det att hjälpa barn genom att spela så mycket barn- och ungdomsteater. Det är inte glamouröst, men när ungdomarna skriker som på en rockkonsert gör det mig väldigt lycklig. Och varje gång jag står på någon liten skoltoalett och sminkar mig före en föreställning känner jag mig så tacksam för att få göra det här.

 

Amanda: Jag kan också känna mig väldigt tacksam över att jag får jobba på teatern och att jag har fått göra så mycket film och tv. Samtidigt står jag idag på samma ben som mitt sjuåriga jag, hon som ängslades inför resan till Dramaten. Att jag har tagit mig dit jag är idag är inte bara en slump, jag har också jobbat för det.

Överdriven tacksamhet är ibland farligt, för att det kan göra att man går med på vilka villkor som helst och ser förbi orättvisor, bara för att man får göra det man älskar. Med tiden har jag blivit tryggare i att säga ifrån om jag upplever att något är skevt.

 

Alexandra: Jättemycket på det området har hänt sedan metoo, men arbetet är inte klart.

 

Amanda: Jag gick ut Teaterhögskolan 2016. Metoo-upproret var hösten 2017. Men i vissa rum sitter de gamla strukturerna fortfarande kvar. Även jag har gått emot mina egna värderingar genom att hålla käften och inte vågat konfrontera. Samtidigt försöker jag tänka på att använda den makt jag besitter på ett positivt sätt, som när jag nyligen filmade i Finland och spelade en huvudroll. Då var det jag som hade makt. Om jag då är den som säger ifrån kommer folk att lyssna på mig mer än vad de lyssnar på en gaffer på ljusavdelningen.

 

Anna: Ni har valt ett osäkert yrke. Blir ni det troget hela livet?

 

Amanda: Jag hade en period för snart två år sedan när jag ifrågasatte det. Är det värt att vara borta så mycket, missa födelsedagar, bröllop, dop, komma hem och upptäcka att ens kompisars liv bara pågår medan jag inte är där.  

Vi skådespelare jobbar med något som många vill men inte alla kan, men vi måste ändå tillåta oss att känna att det är svårt, jobbigt och inte alltid kul. Tillåta sig att känna att man innerst inne är en osäker liten tjej som inte alltid är glad. Min värld har blivit rikare efter att ha börjat uttrycka vissa känslor som jag tidigare inte uttryckte.

 

Alexandra: Jag känner likadant. Även efter fyrtio år kan man vara den där lilla flickan. Man blir en sannare konstnär om man faktiskt vågar visa det.

 

Anna Hedelius

 

 

 

 

 

Alexandra Zetterberg Ehn

Yrke: Skådespelare.

Ålder: 58 år.

Bor: I Stockholm.

Arbetsplats: Folkteatern Gävleborg.
Utbildning: Teaterhögskolan i Göteborg 1990–1994, clownstudier i London med Albert Gaulier, återkommande röstkurser med Nadine George, Pekingoperahögskolan i Peking, kurser med Suzanne Osten med mera.

Produktioner hon är stolt över: Projekt Mamma (eget monologprojekt), Den sårade Divan, Mästaren och Margarita, och Folkteaterns alla föreställningar som turnerar och hittar fantastiska lokaler att möta sin publik i. Medeas Barn på Unga Klara, allt på Backa teater, operetterna på Fredriksdalsteatern.

Aktuell i: Kallocain – en önskan om en bättre värld på Folkteatern Gävleborg. Medverkar i filmen Sommartider.

 

 

Amanda Jansson
Yrke: Skådespelare.

Ålder: 34 år.

Bor: I Gävle.

Arbetsplats: Frilans.

Utbildning: Fridhems folkhögskola, Teaterhögskolan i Luleå 2012–2016.

Produktioner hon är stolt över: Långfilmen Stormskärs Maja, Jag for ner till bror.

Aktuell i: Jag for ner till bror, Teater Västernorrland, som gästspelar på Dramaten 5–8 november, 2024. Tunna blå linjen i SVT, säsong 3. Visas hösten 2024 och finns tillgänglig på SVT Play.

 

 

 

Samtalet är publicerat i nummer 2–3/2024 av Teatertidningen, som finns att beställa här: Köp våra tidigare nummer – 09/- | Teatertidningen

 

 

 

 

 

 

 

1 2 3 27
Annonser
Annonser
Stöd Teatertidningen!
Stöd Teatertidningen!
Här kan du swisha din gåva
Här kan du swisha din gåva
Löpande prenumeration

 

Det finns nu möjlighet att välja en löpande prenumeration, där kostnaden dras varje månad. Du betalar bara en krona första månaden, sedan tjugofem kronor per månad. Och du kan avsluta din prenumeration när du vill. Beställningen gör du via vårt prenumerationsformulär. Välj ”Löpande prenumeration” och sedan ”Återkommande kortbetalning”:

Nätverkstan Kulturtidskrifter (premium.se)

Scenpasset

Alla Riksteaterns medlemmar får rabatt på en ettårig prenumeration (fem nummer) av Teatertidningen. Erbjudandet gäller både papperstidningen och vår digitala utgåva.

Månadens citat

»Man hör ibland påståendet: ›Skådespelaren är sitt eget instrument.‹ Ingmar Bergman drog på sin tid till med att likna sin favoritskådespelerska vid en Stradivariusfiol. Bilden förutsätter väl att det är regissören själv som för den välhartsade stråken, gnider och knäpper. Jag anser att Bergman pratade i nattmössan.«

 

Staffan Göthe

 

Folkoperan