Varning för bolagisering

Det blir allt vanligare att kommuner och landsting letar samordningsvinster inom kultursektorn, genom att bilda storbolag. Vi har tittat närmare på vad det innebär för den konstnärliga kvaliteten och friheten och finner anledning att känna oro.

Vi har fört samman regissörerna Farnaz Arbabi, Marcus Lindeen och Mattias Andersson för ett samtal om stora frågor som fiktion kontra verklighet, representation på scen och vad politisk teater egentligen är.

Idag får frigrupper strida för sin överlevnad, men hur såg det ut för sjuttio år sedan? Vi har intervjuat Ingrid Edström om hennes period på Teatern i Gamla stan, Stockholms mest omtalade frigrupp under 1950-talet.

August Strindberg Repertory Theatre på Manhattan spelar enbart dramatik av Strindberg. Läs vår intervju med Robert Greer, som driver teatern och vars nästa stora projekt är att iscensätta »Till Damaskus«-trilogin.

 Omslag
 

Israeliske Moshe Ivgy menar att kultur har blivit ett opium för folket och är missnöjd med kulturens roll i sitt hemland. Vi har träffat en frispråkig skådespelare som gärna talar politik och religion.

Vi har träffat Deutsches Schauspielhaus nya chef Karin Beier, som vill att teatern ska stå mitt i samhällsdebatten och tror att varje konstnärlig ledare, som vill bli bedömd seriöst, arbetar med ett modernt uttryck och med en politisk vinkel.

I numrets teaterkrönika berättar sångerskan Idde Schultz om en pinsam incident, i samband med ett applådtack efter en teaterföreställning, och passar på att be om ursäkt för fadäsen.

Vi publicerar även Kristian Hallbergs pjäs »Variation« som handlar om hur svårt det kan vara att se förbi sina egna fördomar. 

 

ANNONSER
ANNONSER
Dramatik på liv och död!

 

SÖKES: Dramatik på liv och död! Och dramatiker som vill synas på Bokmässan.

 

Eftersom årets tema på Bokmässan är dramatik håller vi på att utforma en programpunkt vars primära syfte är att stärka dramatikens ställning och visa på konstformens kraft och potential. I ett stämningsfullt sammanhang där text kombineras med musik vill vi lyfta fram svenska dramatiker, via deras verk, inför Bokmässans besökare. Formen blir en iscensatt reading med fem skådespelare och två musiker.

 

Till detta söker vi nu utdrag eller scener på 2–15 minuter ur pjäser skrivna på svenska, i olika genrer av dramatiskt skrivande. Temat för texterna ska vara kopplat till Gud eller existensen, till de starkaste och djupaste frågorna som gör oss till människor. Gud kan, i denna kontext, få vara andlighet, kärlek och tröst men också tvivel, ambivalens och konflikt.

 

Vi hoppas att du vill vara med och hjälpa oss att hitta de allra starkaste och mest intressanta pjästexterna som finns därute så att vi gemensamt kan få Bokmässans besökare att inse att de behöver mer dramatik i sina liv! <3

 

Du får skicka in så många bidrag du vill, ur egna och andras texter! Vi kontaktar de dramatiker som blir utvalda med frågan om de vill medverka med sin text och hur de vill bli presenterade i det programblad vi planerar att trycka. Detta är ett ideellt initiativ och ett icke vinstdrivande projekt med stöd från Svenska kyrkan, Bokmässan och Teatertidningen, därför kan ingen ekonomisk ersättning utgå, men de utvalda dramatikerna kommer att marknadsföras i allt material kring projektet. Urvalet sker löpande från april och framåt.

 

Skicka ditt/dina bidrag till: cruzliljegren@gmail.com

 

TACK!

Stöd Teatertidningen!
Stöd Teatertidningen!
Här kan du swisha din gåva
Här kan du swisha din gåva
Löpande prenumeration

 

Det finns nu möjlighet att välja en löpande prenumeration, där kostnaden dras varje månad. Du betalar bara en krona första månaden, sedan tjugofem kronor per månad. Och du kan avsluta din prenumeration när du vill. Beställningen gör du via vårt prenumerationsformulär. Välj ”Löpande prenumeration” och sedan ”Återkommande kortbetalning”:

Nätverkstan Kulturtidskrifter (premium.se)

 

 

 

Scenpasset

Alla Riksteaterns medlemmar får rabatt på en ettårig prenumeration (fem nummer) av Teatertidningen. Erbjudandet gäller både papperstidningen och vår digitala utgåva.

Månadens citat

»Man hör ibland påståendet: ›Skådespelaren är sitt eget instrument.‹ Ingmar Bergman drog på sin tid till med att likna sin favoritskådespelerska vid en Stradivariusfiol. Bilden förutsätter väl att det är regissören själv som för den välhartsade stråken, gnider och knäpper. Jag anser att Bergman pratade i nattmössan.«

 

Staffan Göthe

 

Folkoperan