Varning för bolagisering
Det blir allt vanligare att kommuner och landsting letar samordningsvinster inom kultursektorn, genom att bilda storbolag. Vi har tittat närmare på vad det innebär för den konstnärliga kvaliteten och friheten och finner anledning att känna oro. Vi har fört samman regissörerna Farnaz Arbabi, Marcus Lindeen och Mattias Andersson för ett samtal om stora frågor som fiktion kontra verklighet, representation på scen och vad politisk teater egentligen är. Idag får frigrupper strida för sin överlevnad, men hur såg det ut för sjuttio år sedan? Vi har intervjuat Ingrid Edström om hennes period på Teatern i Gamla stan, Stockholms mest omtalade frigrupp under 1950-talet. August Strindberg Repertory Theatre på Manhattan spelar enbart dramatik av Strindberg. Läs vår intervju med Robert Greer, som driver teatern och vars nästa stora projekt är att iscensätta »Till Damaskus«-trilogin. |
|
Israeliske Moshe Ivgy menar att kultur har blivit ett opium för folket och är missnöjd med kulturens roll i sitt hemland. Vi har träffat en frispråkig skådespelare som gärna talar politik och religion. Vi har träffat Deutsches Schauspielhaus nya chef Karin Beier, som vill att teatern ska stå mitt i samhällsdebatten och tror att varje konstnärlig ledare, som vill bli bedömd seriöst, arbetar med ett modernt uttryck och med en politisk vinkel. I numrets teaterkrönika berättar sångerskan Idde Schultz om en pinsam incident, i samband med ett applådtack efter en teaterföreställning, och passar på att be om ursäkt för fadäsen. Vi publicerar även Kristian Hallbergs pjäs »Variation« som handlar om hur svårt det kan vara att se förbi sina egna fördomar.
|