Teatern och marknaden

Hur påverkar entreprenörsanda och managementidéer teatern? Och vad innebär differentierad prissättning på teaterbiljetter? Det verkar bli allt vanligare att teatrar sätter olika priser beroende på vilken uppsättning och vilka platser i salongen biljetten avser. Vi finner att den ekonomiska analysen har klivit in i biljettkassan.

Vi har talat med Bengt Jacobsson, professor i företagsekonomi, för att ta reda på hur kulturpolitiken har förändrats sedan 70-talets idéer om att motverka kommersialismens negativa verkningar, till dagens, där kulturen ska vara en del av marknaden.

Den normkritiska dramatikern och scenkonstnären Isabel Cruz Liljegren vill väcka tankar om stora filosofiska frågor, som livet och döden. Vi har träffat henne.

Anna Takanen, ny teaterchef på Kulturhuset Stadsteatern, berättar för oss att hon vill fortsätta arbeta för att alla ska känna sig välkomna på Stadsteatern. Och att hon önskar sig mer »konstpolitik« inom kulturpolitiken.

Nils Poppe var ett skrattets geni. En folkets företrädare, med en utsökt komisk tajming och en häpnadsväckande kroppskontroll. Läs vår essä om honom.

 

 

 

 

Missa inte heller essän om den franske scenkonstnären Joël Pommerat, som lyfter fram varje människas dröm om att få leva ett anständigt liv.

Lars Øyno, som leder Grusomhetens Teater, skriver om hur de tar avstamp i Artauds manifest och med sin scenkonst önskar revoltera mot vår resignerade tidsanda och kultur. Medan musikern och poeten Mattias Alkberg i teaterkrönikan ger sig i kast med begreppet intersektionalitet.

Numrets pjäs är Emma Roswalls »Don Juan was here«. I vår mejlintervju konstaterar Roswall att den idealiserade bilden av mannen som lever i nuet och konsumerar kvinnor är så överrepresenterad i vår kultur att den har blivit normaliserad.

ANNONSER
ANNONSER
Dramatik på liv och död!

 

SÖKES: Dramatik på liv och död! Och dramatiker som vill synas på Bokmässan.

 

Eftersom årets tema på Bokmässan är dramatik håller vi på att utforma en programpunkt vars primära syfte är att stärka dramatikens ställning och visa på konstformens kraft och potential. I ett stämningsfullt sammanhang där text kombineras med musik vill vi lyfta fram svenska dramatiker, via deras verk, inför Bokmässans besökare. Formen blir en iscensatt reading med fem skådespelare och två musiker.

 

Till detta söker vi nu utdrag eller scener på 2–15 minuter ur pjäser skrivna på svenska, i olika genrer av dramatiskt skrivande. Temat för texterna ska vara kopplat till Gud eller existensen, till de starkaste och djupaste frågorna som gör oss till människor. Gud kan, i denna kontext, få vara andlighet, kärlek och tröst men också tvivel, ambivalens och konflikt.

 

Vi hoppas att du vill vara med och hjälpa oss att hitta de allra starkaste och mest intressanta pjästexterna som finns därute så att vi gemensamt kan få Bokmässans besökare att inse att de behöver mer dramatik i sina liv! <3

 

Du får skicka in så många bidrag du vill, ur egna och andras texter! Vi kontaktar de dramatiker som blir utvalda med frågan om de vill medverka med sin text och hur de vill bli presenterade i det programblad vi planerar att trycka. Detta är ett ideellt initiativ och ett icke vinstdrivande projekt med stöd från Svenska kyrkan, Bokmässan och Teatertidningen, därför kan ingen ekonomisk ersättning utgå, men de utvalda dramatikerna kommer att marknadsföras i allt material kring projektet. Urvalet sker löpande från april och framåt.

 

Skicka ditt/dina bidrag till: cruzliljegren@gmail.com

 

TACK!

Stöd Teatertidningen!
Stöd Teatertidningen!
Här kan du swisha din gåva
Här kan du swisha din gåva
Löpande prenumeration

 

Det finns nu möjlighet att välja en löpande prenumeration, där kostnaden dras varje månad. Du betalar bara en krona första månaden, sedan tjugofem kronor per månad. Och du kan avsluta din prenumeration när du vill. Beställningen gör du via vårt prenumerationsformulär. Välj ”Löpande prenumeration” och sedan ”Återkommande kortbetalning”:

Nätverkstan Kulturtidskrifter (premium.se)

 

 

 

Scenpasset

Alla Riksteaterns medlemmar får rabatt på en ettårig prenumeration (fem nummer) av Teatertidningen. Erbjudandet gäller både papperstidningen och vår digitala utgåva.

Månadens citat

»Man hör ibland påståendet: ›Skådespelaren är sitt eget instrument.‹ Ingmar Bergman drog på sin tid till med att likna sin favoritskådespelerska vid en Stradivariusfiol. Bilden förutsätter väl att det är regissören själv som för den välhartsade stråken, gnider och knäpper. Jag anser att Bergman pratade i nattmössan.«

 

Staffan Göthe

 

Folkoperan