Delta eller iakta

I det här numret återvänder vi till den interaktiva trenden på våra scener, där publiken förväntas delta istället för att iakta. Vi skriver om en teaterform som vill omsluta sin publik och som det inte krävs någon inskolning för att ta del av – »immersive theatre«. Vi har även intervjuat gruppen Bombina Bombast som arbetar med interaktiv scenkonst, exempelvis »immersive theatre«.

Länk vill stödja unga människors kreativa uttryck, nå ut i hela landet och bygga upp en pjäsbank med nyskriven dramatik för unga ensembler. Läs vår artikel om Riksteaterns ambitiösa projekt.

Vi har samtalat med Folkteatern Göteborgs konstnärlige ledare, Frida Röhl. Hon värnar om en gruppteateranda som tillåter olikheter och månar om att publiken ska känna sig välkommen och inkluderad.

2016 är det 400 år sedan Shakespeare dog. Med regissören Jenny Andreasson diskuterar vi vad som gör Shakespeares pjäser relevanta idag, utifrån hennes uppsättning av »Hamlet«.

Hur ser villkoren för iransk teater ut? Vi intervjuar dramatikern och regissören Hamid Amjad som menar att censuren har begränsat livet i Iran, speciellt för kreativa människor, men att korruptionen idag är det största hotet.

 

 

 

 

 Regissören Lucien Bourjeily har satt Libanon på den internationella teaterkartan. I vår artikel berättar han om hur han låtit ungdomar ur två olika milisgrupper mötas på scen, för att på det sättet riva barriärer.

Tove Lifvendahl, Svenska Dagbladets politiska chefredaktör, skriver i sin teaterkrönika om hur scenkonstvärlden skulle kunna bli bättre på att använda sig av det engagemang som deras föreställningar väcker hos publiken.

Numrets pjäs är dramatikern och regissören Nicolas Kolovos »Himmel över Göteborg« som är baserad på filmen »Himmel över Berlin« men förlagd till dagens Sverige, med högaktuell flyktingproblematik.

 

Annonser
Annonser
Sök kurser på Marieborg
Sök kurser på Marieborg
Sök kurser på Marieborg
Sök kurser på Marieborg
Stipendier och bidrag
Stipendier och bidrag
Månadens citat

»Jag letar efter vilka historier vi utelämnar eftersom det i förlängningen är de historier vi som samhälle inte vill sammankopplas med.«

Astrid Menasanch Tobieson

Folkoperan