Hot mot scenkonsten

I det här numret är temat: Rädslan för det främmande. Hot och politiska påtryckningar, mot barn- och ungdomsscener som undersöker frågor kring rasism, tycks på sistone ha ökat. Vi samtalar med regissörerna John Hanse, Nora Norlin och Jens Peter Karlsson för att undersöka hur detta påverkar teatern. Vi skriver även om Assitejs projekt Shadowland, som genom scenkonst för barn och unga vill vara en motkraft till rasism.

Sverigedemokraterna är kända för att vilja strama åt invandringen, men de vill också förändra kulturpolitiken. Vi granskar drivkrafterna bakom SD:s kulturpolitik.

I Polen har de nationalistiska tongångarna blivit högljudda och demokratins grunder har angripits. Vi samtalar med regissören Natalie Ringler om hur detta påverkar den polska scenkonsten.

Vi har träffat skådespelaren, regissören och konstnären Py Huss-Wallin som i höst sätter upp en avantgardistisk show om Britney Spears. Dessutom fortsätter hon med projektet »Satans demokrati«, som ska bli en trilogi.

Vi samtalar med AnnaLina Hertzberg, konstnärlig ledare för ung scen/öst. Hon räds inte att belysa livets stora frågor, som hon tror den unga publiken kan behöva hjälp att bearbeta.

 

 

 

 

 

 

 

Foto: Bertil Hertzberg

 

Skådespelaren och filosofie doktorn i professionspraxis, Niklas Hald, har forskat i vilka utmaningar skådespelare möter när de ställs inför en barn- och ungdomspublik. I sin essä berättar han om sina slutsatser.

Origin theatre company i New York spelar enbart europeisk dramatik, bland annat av Jonas Hassen Khemiri. I våras höll de sitt årliga kultursymposium, detta år med fokus på nordisk dramatik. Vi var där.Konstnären

Ylva Ogland skriver i numrets krönika om en konstnärlig process där hennes jag smälter samman med konstverket hon arbetar med.

Numrets pjäs, »Den stora ensamheten« av dramatikern, regissören och skådespelaren Johan Friberg, vill sätta ljus på hur farlig en människa som låter sig styras av sina rädslor kan bli.

 

Löpande prenumeration

 

Det finns nu möjlighet att välja en löpande prenumeration, där kostnaden dras varje månad. Du betalar bara en krona första månaden, sedan tjugofem kronor per månad. Och du kan avsluta din prenumeration när du vill. Beställningen gör du via vårt prenumerationsformulär. Välj ”Löpande prenumeration” och sedan ”Återkommande kortbetalning”:

Nätverkstan Kulturtidskrifter (premium.se)

Månadens citat

»Självklart ska vi stå upp för och försvara den fria konsten och kulturen, men till vilket pris? Och vem är det som får betala?«

 

Isabel Cruz Liljegren

 

Folkoperan