Reklamens magiska tricks
Hur bär sig teatrarna åt för att synas och höras i dagens intensiva reklambrus? Hur når de ut? Det har vi tittat närmare på i detta nummer. Vi har undersökt hur processerna ser ut kring några institutioners marknadsföringskampanjer. Dessa befinner sig just nu i ett läge där de både använder sig av traditionella metoder och av nya på internet. Vad gäller de fria grupperna har de mycket små medel att röra sig med och hamnar ofta i svåra val mellan att prioritera sitt konstnärliga uttryck eller att marknadsföra sig. Vi har talat med tre grupper. Vi har även låtit en illustratör och en filmregissör tycka till om några aktuella teateraffischer, vad de förmedlar och hur de når ut, samt intervjuat Kulturhuset Stadsteatern om hur de tänker kring sin affischestetik. Lena Engqvist Forslund, chef för Teater Västernorrland, har tagit på sig ett utmanande men spännande uppdrag att få denna omorganiserade och sargade teater på rätt köl igen. Vi har träffat henne. Tillsammans med scenkonstkollektivet Troja har regissören Lisa Färnström tagit sig an både klimat- och demokratifrågor. Vi har intervjuat henne.
|
Improvisationsteater har låg status i vårt land, samtidigt finns det litteratur där denna teaterform beskrivs som något närmast heligt. Läs Joachim Hiort af Ornäs essä om ämnet. The Royal Court Theatre och The Guardian har i ett samarbete hittat nya arbetsmetoder för att göra brännande och aktuell teater utifrån nyhetsmaterial. Vi har intervjuat dem. Christer Nylander, riksdagsledamot i Folkpartiet och författare, skriver i sin teaterkrönika om hur vi alla borde leva oss in i andra människors situation. Som skådespelare gör. Numrets pjäs är Dimen Abdullas »Revolution«, som handlar om vår ofta komplexa relation till vår familj. |