Strukturer som skaver

I vårt nya nummer av Teatertidningen tar vi bland annat en titt på strukturer och hur dessa påverkar det konstnärliga arbetet. Regissören Anna Pettersson intervjuar sina kollegor Jenny Andreasson och Carolina Frände om vad som behöver förändras när det gäller strukturer på teaterinstitutionerna.

Vi har samtalat med nyutexaminerade skådespelaren Alva Pettersson och skådespelarstudenten Linn Mildehav om några nätverk där unga skådespelare kan stöta och blöta strukturer, normer och idéer till olika projekt.

Niklas Hjulström, vd och chef för Västmanlands teater, berättar i numrets chefsintervju att han gärna gräver där han står. Det kommer avspegla sig i teaterns repertoar framöver, bland annat i en föreställning om den stora skogsbranden i Sala.

I februari öppnar det nya Scenkonstmuseet i Stockholm. Ledorden är interaktivitet och tillgänglighet. Vi har besökt museet och träffat museichef Daniel Wetterskog.

Skådespelaren Andreas T Olsson tar i sin artikel oss med till Alan Ayckbourns Scarborough, på jakt efter det som denne dramatiker kallar för teaterns liveness.

Utbudet på Fringefestivalen i Edinburgh, världens största scenkonstfestival, är enormt. Vi skriver om två uppsättningar på festivalen som förhöll sig till begreppet gränser.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto: Saga Berlin

 

Att teaterkonsten var central för filmens utveckling blev tydligt under årets Tokyo international film festival, som genom en specialföreställning visade på kabukiteaterns viktiga roll i tidig japans film. Vi besökte festivalen.

I numrets teaterkrönika skriver psykologen och frilansskribenten Jonas Mosskin om hur ett teaterbesök i Serbien, under den tid då Milosevic styrde landet i nationalistisk riktning, påverkade honom.

»Fäboland« av musikern, journalisten och numera dramatikern Sara Parkman är numrets pjäs. Publiken får följa med till ett musicerande matriarkat uppe på fäbodvallen.

 

Här kan du swisha din gåva
Här kan du swisha din gåva
Löpande prenumeration

 

Det finns nu möjlighet att välja en löpande prenumeration, där kostnaden dras varje månad. Du betalar bara en krona första månaden, sedan tjugofem kronor per månad. Och du kan avsluta din prenumeration när du vill. Beställningen gör du via vårt prenumerationsformulär. Välj ”Löpande prenumeration” och sedan ”Återkommande kortbetalning”:

Nätverkstan Kulturtidskrifter (premium.se)

Månadens citat

»Man hör ibland påståendet: ›Skådespelaren är sitt eget instrument.‹ Ingmar Bergman drog på sin tid till med att likna sin favoritskådespelerska vid en Stradivariusfiol. Bilden förutsätter väl att det är regissören själv som för den välhartsade stråken, gnider och knäpper. Jag anser att Bergman pratade i nattmössan.«

 

Staffan Göthe

 

Folkoperan