Scenkonst som ger döva röst

I vårt nya nummer av Teatertidningen djupdyker vi i arbetet med »64 minuter med Rebecka«, i regi av Suzanne Osten. Att en döv roll ska spelas av en döv skådespelare kan tyckas självklart. Men när det handlar om radiodrama, där publiken enbart hör skådespelarnas röster och inte ser dem agera, medför det vissa utmaningar.

Projektet Kompetensintegration vill ta vara på den kunskap som finns bland nyanlända scenkonstnärer med medborgarskap utanför EU, och på det sättet även berika svensk scenkonst. Vi skriver om projektet och har intervjuat två av de medverkande, iranska filmregissören Ramesh Safavi och syriske scenografen Wessam Darweash, om deras flykt till Sverige och tankar om projektet.

Kitte Wagner, Malmö stadsteaters nya konstnärliga ledare och vd, vill ge skådespelarna större inflytande och ser ensemblen som teaterns hjärta. Hon presenteras i vår chefsintervju.

I den nya musikteatern luckras gränserna mellan musik, dans, teater och performance upp. Följ med på en tur runt Berlins scener, en stad där musikteaterns former utforskas för fullt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto: Henrietta Hultén

 

Playwrights Horizons i New York värnar på ett unikt sätt om nyskriven, amerikansk dramatik. Vi har besökt denna Off-Broadwayteater och intervjuat Adam Greenfield, en av dem som leder gruppen.

I numrets teaterkrönika skriver Olof Lavesson, moderat politiker och ordförande i riksdagens kulturutskott, om sin syn på konstens roll i samhället. Han menar att i en orolig tid blir konstens förmåga att nå över gränser allt viktigare.

Numrets pjäs är »Nattpassage« av dramatikern, regissören och skådespelaren Astrid Menasanch Tobieson, som berättar en historia om människor på flykt, rädsla och civilkurage.

 

 

ANNONSER
ANNONSER
Dramatik på liv och död!

 

SÖKES: Dramatik på liv och död! Och dramatiker som vill synas på Bokmässan.

 

Eftersom årets tema på Bokmässan är dramatik håller vi på att utforma en programpunkt vars primära syfte är att stärka dramatikens ställning och visa på konstformens kraft och potential. I ett stämningsfullt sammanhang där text kombineras med musik vill vi lyfta fram svenska dramatiker, via deras verk, inför Bokmässans besökare. Formen blir en iscensatt reading med fem skådespelare och två musiker.

 

Till detta söker vi nu utdrag eller scener på 2–15 minuter ur pjäser skrivna på svenska, i olika genrer av dramatiskt skrivande. Temat för texterna ska vara kopplat till Gud eller existensen, till de starkaste och djupaste frågorna som gör oss till människor. Gud kan, i denna kontext, få vara andlighet, kärlek och tröst men också tvivel, ambivalens och konflikt.

 

Vi hoppas att du vill vara med och hjälpa oss att hitta de allra starkaste och mest intressanta pjästexterna som finns därute så att vi gemensamt kan få Bokmässans besökare att inse att de behöver mer dramatik i sina liv! <3

 

Du får skicka in så många bidrag du vill, ur egna och andras texter! Vi kontaktar de dramatiker som blir utvalda med frågan om de vill medverka med sin text och hur de vill bli presenterade i det programblad vi planerar att trycka. Detta är ett ideellt initiativ och ett icke vinstdrivande projekt med stöd från Svenska kyrkan, Bokmässan och Teatertidningen, därför kan ingen ekonomisk ersättning utgå, men de utvalda dramatikerna kommer att marknadsföras i allt material kring projektet. Urvalet sker löpande från april och framåt.

 

Skicka ditt/dina bidrag till: cruzliljegren@gmail.com

 

TACK!

Stöd Teatertidningen!
Stöd Teatertidningen!
Här kan du swisha din gåva
Här kan du swisha din gåva
Löpande prenumeration

 

Det finns nu möjlighet att välja en löpande prenumeration, där kostnaden dras varje månad. Du betalar bara en krona första månaden, sedan tjugofem kronor per månad. Och du kan avsluta din prenumeration när du vill. Beställningen gör du via vårt prenumerationsformulär. Välj ”Löpande prenumeration” och sedan ”Återkommande kortbetalning”:

Nätverkstan Kulturtidskrifter (premium.se)

 

 

 

Scenpasset

Alla Riksteaterns medlemmar får rabatt på en ettårig prenumeration (fem nummer) av Teatertidningen. Erbjudandet gäller både papperstidningen och vår digitala utgåva.

Månadens citat

»Man hör ibland påståendet: ›Skådespelaren är sitt eget instrument.‹ Ingmar Bergman drog på sin tid till med att likna sin favoritskådespelerska vid en Stradivariusfiol. Bilden förutsätter väl att det är regissören själv som för den välhartsade stråken, gnider och knäpper. Jag anser att Bergman pratade i nattmössan.«

 

Staffan Göthe

 

Folkoperan