Internationella injektioner

I det här numret vänder vi blicken utåt, mot andra länder. Vi har besökt två festivaler i Storbritannien, Wilderness och Fringefestivalen, och intervjuat två brittiska grupper – Handlebards och Silent Faces.

Vi lyfter i vår essä fram libanesiske dramatikern, regissören och teaterchefen Wajdi Mouawad och hans konstnärskap. Han är omtalad för sina politiskt laddade uppsättningar.

Under Scenkonstbiennalen i Sundsvall intervjuade vi libanesiske Hanane Hajj Ali – skådespelare, dramatiker, regissör och aktivist – om hennes föreställning »Jogging«, om hennes teatersyn och om teaterns situation i Libanon.

Vi skriver om hur Bauhausrörelsen, som i år firar hundraårsjubileum, har påverkat scenkonsten med sina idéer om totalteater, och intervjuar koreografen och regissören Arial Siegert som arbetar i Bauhaus anda.

Vi har besökt Byteatern Kalmar länsteater, som i september invigde sitt nya teaterhus, och samtalat med deras ledning – Daniel Rylander och Mia Carlsson – om hur de lyckades med att få ökade anslag och expandera, när i stort sett alla andra länsteatrar går på knäna.

I vår chefsintervju möter vi landets (än så länge) yngste konstnärliga ledare, Rikard Lekander på Örebro länsteater, som har gjort sig omtalad för sina uppsättningar med skräckteman.

 

 

 

 

 

 

 

  Foto: Anna Hedelius

 

 

I numrets spaning frågar vi några insatta i teaterbranschen hur Scenkonstbiennalen kommer fungera om 20 år, vad de tror och önskar ska känneteckna festivalen då.

Erik Ehn beskriver i sin teaterkrönika hur det är att lämna sin hemmascen Dramaten och möta en internationell publik, hur föreställningen förändras utifrån sin kontext.

Numrets pjäs är »Oscar Liljas försvinnande«, av författaren och dramatikern Sara Bergmark Elfgren, där en geniförklarad poet suger i sig av fyra unga människors liv och lust. En egenskap som Bergmark Elfgren i vår intervju lyfter till ett högre, samhälleligt plan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ANNONSER
ANNONSER
Dramatik på liv och död!

 

SÖKES: Dramatik på liv och död! Och dramatiker som vill synas på Bokmässan.

 

Eftersom årets tema på Bokmässan är dramatik håller vi på att utforma en programpunkt vars primära syfte är att stärka dramatikens ställning och visa på konstformens kraft och potential. I ett stämningsfullt sammanhang där text kombineras med musik vill vi lyfta fram svenska dramatiker, via deras verk, inför Bokmässans besökare. Formen blir en iscensatt reading med fem skådespelare och två musiker.

 

Till detta söker vi nu utdrag eller scener på 2–15 minuter ur pjäser skrivna på svenska, i olika genrer av dramatiskt skrivande. Temat för texterna ska vara kopplat till Gud eller existensen, till de starkaste och djupaste frågorna som gör oss till människor. Gud kan, i denna kontext, få vara andlighet, kärlek och tröst men också tvivel, ambivalens och konflikt.

 

Vi hoppas att du vill vara med och hjälpa oss att hitta de allra starkaste och mest intressanta pjästexterna som finns därute så att vi gemensamt kan få Bokmässans besökare att inse att de behöver mer dramatik i sina liv! <3

 

Du får skicka in så många bidrag du vill, ur egna och andras texter! Vi kontaktar de dramatiker som blir utvalda med frågan om de vill medverka med sin text och hur de vill bli presenterade i det programblad vi planerar att trycka. Detta är ett ideellt initiativ och ett icke vinstdrivande projekt med stöd från Svenska kyrkan, Bokmässan och Teatertidningen, därför kan ingen ekonomisk ersättning utgå, men de utvalda dramatikerna kommer att marknadsföras i allt material kring projektet. Urvalet sker löpande från april och framåt.

 

Skicka ditt/dina bidrag till: cruzliljegren@gmail.com

 

TACK!

Stöd Teatertidningen!
Stöd Teatertidningen!
Här kan du swisha din gåva
Här kan du swisha din gåva
Löpande prenumeration

 

Det finns nu möjlighet att välja en löpande prenumeration, där kostnaden dras varje månad. Du betalar bara en krona första månaden, sedan tjugofem kronor per månad. Och du kan avsluta din prenumeration när du vill. Beställningen gör du via vårt prenumerationsformulär. Välj ”Löpande prenumeration” och sedan ”Återkommande kortbetalning”:

Nätverkstan Kulturtidskrifter (premium.se)

 

 

 

Scenpasset

Alla Riksteaterns medlemmar får rabatt på en ettårig prenumeration (fem nummer) av Teatertidningen. Erbjudandet gäller både papperstidningen och vår digitala utgåva.

Månadens citat

»Man hör ibland påståendet: ›Skådespelaren är sitt eget instrument.‹ Ingmar Bergman drog på sin tid till med att likna sin favoritskådespelerska vid en Stradivariusfiol. Bilden förutsätter väl att det är regissören själv som för den välhartsade stråken, gnider och knäpper. Jag anser att Bergman pratade i nattmössan.«

 

Staffan Göthe

 

Folkoperan