Robotar och dockor

I det här numret har vi ett litet tema kring robotar och marionetter på scen, ur ett filosofiskt perspektiv.

Magnus Florin skriver i sin essä om hur han fascineras av marionetter, och vad de berättar för oss om vad det innebär att vara människa. Han möter bland annat några självrörliga dockor som ingår i utställningen Karl Dunér – Öar på Prins Eugens Waldemarsudde, och beskriver hur dockorna tycks andas.

Sigrid Herrault undersöker hur robotar används på scen, alltifrån människor som får gestalta robotar till en föreställning där en humanoid AI är uppbyggd som en kopia av författaren Thomas Melle – som får möta sin dubbelgångare.

Henrietta Hultén tar oss med in i fäktningens värld och skriver om hur skådespelare närmar sig denna teknik. Det krävs mycket träning för att få fäktningsscener att se trovärdiga ut. Vill det sig illa kan man skada sig.

I numrets regidagbok skriver Nancy Ofori – som varit regiassistent på uppsättningen av Varsel, Uppsala stadsteater, i regi av Josette Bushell-Mingo (som intervjuas i dagboken) – om deras gemensamma arbete som tog tvärstopp bara några dagar innan premiären: corona.

Nina Jeppsson har blivit omtalad för hur hon bygger upp sina egna världar på scen. Vi samtalar med henne om konstnärligt mod och motstånd, om drivkrafter och om att lyssna aktivt på scen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto: Chrisander Brun

 

 

 

 

Koreografen Sasha Waltz bryter upp genregränser och kombinerar existentiella teman med politiska. Vi har intervjuat Waltz om hennes interdisciplinära dialogprojekt och om att skapa närhet på distans. 

I sin teaterkrönika skriver Svante Weyler om hur coronapandemin har påverkat teaterlivet. Kommer publiken tillbaka när restriktionerna lättas?

Numrets pjäs är Trollkarlen från Chicago –Dag Thelanders musikal om den nyliberala nationalekonomen Milton Friedman – som ger både pedagogiska och roliga inblickar i vad som får världsekonomin att snurra.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ANNONSER
ANNONSER
Dramatik på liv och död!

 

SÖKES: Dramatik på liv och död! Och dramatiker som vill synas på Bokmässan.

 

Eftersom årets tema på Bokmässan är dramatik håller vi på att utforma en programpunkt vars primära syfte är att stärka dramatikens ställning och visa på konstformens kraft och potential. I ett stämningsfullt sammanhang där text kombineras med musik vill vi lyfta fram svenska dramatiker, via deras verk, inför Bokmässans besökare. Formen blir en iscensatt reading med fem skådespelare och två musiker.

 

Till detta söker vi nu utdrag eller scener på 2–15 minuter ur pjäser skrivna på svenska, i olika genrer av dramatiskt skrivande. Temat för texterna ska vara kopplat till Gud eller existensen, till de starkaste och djupaste frågorna som gör oss till människor. Gud kan, i denna kontext, få vara andlighet, kärlek och tröst men också tvivel, ambivalens och konflikt.

 

Vi hoppas att du vill vara med och hjälpa oss att hitta de allra starkaste och mest intressanta pjästexterna som finns därute så att vi gemensamt kan få Bokmässans besökare att inse att de behöver mer dramatik i sina liv! <3

 

Du får skicka in så många bidrag du vill, ur egna och andras texter! Vi kontaktar de dramatiker som blir utvalda med frågan om de vill medverka med sin text och hur de vill bli presenterade i det programblad vi planerar att trycka. Detta är ett ideellt initiativ och ett icke vinstdrivande projekt med stöd från Svenska kyrkan, Bokmässan och Teatertidningen, därför kan ingen ekonomisk ersättning utgå, men de utvalda dramatikerna kommer att marknadsföras i allt material kring projektet. Urvalet sker löpande från april och framåt.

 

Skicka ditt/dina bidrag till: cruzliljegren@gmail.com

 

TACK!

Stöd Teatertidningen!
Stöd Teatertidningen!
Här kan du swisha din gåva
Här kan du swisha din gåva
Löpande prenumeration

 

Det finns nu möjlighet att välja en löpande prenumeration, där kostnaden dras varje månad. Du betalar bara en krona första månaden, sedan tjugofem kronor per månad. Och du kan avsluta din prenumeration när du vill. Beställningen gör du via vårt prenumerationsformulär. Välj ”Löpande prenumeration” och sedan ”Återkommande kortbetalning”:

Nätverkstan Kulturtidskrifter (premium.se)

 

 

 

Scenpasset

Alla Riksteaterns medlemmar får rabatt på en ettårig prenumeration (fem nummer) av Teatertidningen. Erbjudandet gäller både papperstidningen och vår digitala utgåva.

Månadens citat

»Man hör ibland påståendet: ›Skådespelaren är sitt eget instrument.‹ Ingmar Bergman drog på sin tid till med att likna sin favoritskådespelerska vid en Stradivariusfiol. Bilden förutsätter väl att det är regissören själv som för den välhartsade stråken, gnider och knäpper. Jag anser att Bergman pratade i nattmössan.«

 

Staffan Göthe

 

Folkoperan