Följ med på festival

 

 

 

Fem artiklar i det här dubbelnumret med festivaltema tar avstamp i scenkonstfestivaler. Isabel Cruz Liljegren och Benjamin Wagner har båda besökt Avignonfestivalen, Cruz Liljegren för att intervjua spanska Angélica Liddell vars uppsättning Dämon – El funeral de Bergman inledde festivalen, medan Wagner intervjuade en av Belgiens mest omtalade skådespelare, Cédric Eeckhout, som medverkade i två uppsättningar under festivalen. Anna Hedelius tar oss med Festival d’Aix-en-Provence, och berättar om dess historia och årets höjdpunkter. Birgitta Haglund har dels besökt Festspillene i Bergen och intervjuat chilenska kompaniet Teatro La Re-sentida, som medverkade under festivalen och som är omtalade för sina politiskt laddade uppsättningar och kollektiva arbetsprocesser, dels varit på Göteborgs dans- och teaterfestival och där samtalat med tysksyriska Corinne Jaber om hennes Oh my sweet land och belgiska kompaniet Chaliwaté om Dimanche. Båda dessa uppsättningar närmar sig aktuella katastrofer – klimatförändringar och krigsflyktingar – men på olika sätt.


Birgitta Haglund skriver även om intimitetskoordinering och har träffat Malin B. Eriksson, Sveriges första intimitetskoordinator, liksom regissören Carl Johan Karlson och skådespelaren Razmus Nyström för att tala om arbetet med de intima scenerna i Arv, på Dramaten.


Sara Beer har träffat Unga Klara, som firar femtio år, och intervjuat dem om deras historia och framtid. Hon har även mött de tre initiativtagarna till seminarieserien Forum T på Turteatern, som vill utmana scenkonstens bildningskomplex. Medan Svante Aulis 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto: Ruth Walz

 

 

 

Löwenborg har träffat norska frigruppen De Utvalgte, som i sin senaste uppsättning tar sig an miljöskandaler i Norge.

 

Hedvig Weibull skriver om en perfomance av Bogdan Szyber, som han skapade som ett slags svar på att hans avhandling blev underkänd. Och Konträr skriver en krönika där de ger sin kulturpolitiska vision om framtiden.


I vår scenkonststafett skriver färgaren och patineraren Ing-Britt Sundin om kostymdesignern Lehna Edwalls betydelse för uttrycket i Våroffer på Kulturhuset Stadsteatern, medan Edwall beskriver hur dekormålaren Anneli Erikssons målningar påverkade stämningen i En handelsresandes död på Dramaten.


I numrets pjäs, Utbrända själavårdare, skildrar skådespelaren och dramatikern Hampus Hallberg på ett tragikomiskt sätt hur stressigt det ofta är att vara präst, särskilt om man har problem med att sätta gränser.

 

 

 

 

 

ANNONSER
ANNONSER
Dramatik på liv och död!

 

SÖKES: Dramatik på liv och död! Och dramatiker som vill synas på Bokmässan.

 

Eftersom årets tema på Bokmässan är dramatik håller vi på att utforma en programpunkt vars primära syfte är att stärka dramatikens ställning och visa på konstformens kraft och potential. I ett stämningsfullt sammanhang där text kombineras med musik vill vi lyfta fram svenska dramatiker, via deras verk, inför Bokmässans besökare. Formen blir en iscensatt reading med fem skådespelare och två musiker.

 

Till detta söker vi nu utdrag eller scener på 2–15 minuter ur pjäser skrivna på svenska, i olika genrer av dramatiskt skrivande. Temat för texterna ska vara kopplat till Gud eller existensen, till de starkaste och djupaste frågorna som gör oss till människor. Gud kan, i denna kontext, få vara andlighet, kärlek och tröst men också tvivel, ambivalens och konflikt.

 

Vi hoppas att du vill vara med och hjälpa oss att hitta de allra starkaste och mest intressanta pjästexterna som finns därute så att vi gemensamt kan få Bokmässans besökare att inse att de behöver mer dramatik i sina liv! <3

 

Du får skicka in så många bidrag du vill, ur egna och andras texter! Vi kontaktar de dramatiker som blir utvalda med frågan om de vill medverka med sin text och hur de vill bli presenterade i det programblad vi planerar att trycka. Detta är ett ideellt initiativ och ett icke vinstdrivande projekt med stöd från Svenska kyrkan, Bokmässan och Teatertidningen, därför kan ingen ekonomisk ersättning utgå, men de utvalda dramatikerna kommer att marknadsföras i allt material kring projektet. Urvalet sker löpande från april och framåt.

 

Skicka ditt/dina bidrag till: cruzliljegren@gmail.com

 

TACK!

Stöd Teatertidningen!
Stöd Teatertidningen!
Här kan du swisha din gåva
Här kan du swisha din gåva
Löpande prenumeration

 

Det finns nu möjlighet att välja en löpande prenumeration, där kostnaden dras varje månad. Du betalar bara en krona första månaden, sedan tjugofem kronor per månad. Och du kan avsluta din prenumeration när du vill. Beställningen gör du via vårt prenumerationsformulär. Välj ”Löpande prenumeration” och sedan ”Återkommande kortbetalning”:

Nätverkstan Kulturtidskrifter (premium.se)

 

 

 

Scenpasset

Alla Riksteaterns medlemmar får rabatt på en ettårig prenumeration (fem nummer) av Teatertidningen. Erbjudandet gäller både papperstidningen och vår digitala utgåva.

Månadens citat

»Man hör ibland påståendet: ›Skådespelaren är sitt eget instrument.‹ Ingmar Bergman drog på sin tid till med att likna sin favoritskådespelerska vid en Stradivariusfiol. Bilden förutsätter väl att det är regissören själv som för den välhartsade stråken, gnider och knäpper. Jag anser att Bergman pratade i nattmössan.«

 

Staffan Göthe

 

Folkoperan